Spring naar inhoud

Voetballende vrouwen

geschreven op 27 augustus 2015

Op 10 september weten we wie de Young Belgian Art Prize wint. Tien genomineerden wachten in spanning af. Canvas praat deze week elke dag met één van hen. Vandaag: Lola Lasurt.

The Match - Lola Lasurt

Ze is niet Belgisch, zoals haar selectie voor de Young Belgian Art Prize misschien doet vermoeden, maar de Spaanse Lola Lasurt studeerde de afgelopen twee jaar wel aan het HISK in Gent en als het aan haar ligt blijft ze hier nog een hele tijd.

Lola Lasurt

CANVAS: Waarom België?

Lola: België is misschien wel een complex land maar ik vind het comfortabel om hier te wonen, ik maak hier makkelijk vrienden. En voor schilders als ik is het hier extra interessant omdat de Belgische hedendaagse schilderkunst zich echt heeft weten te vernieuwen. Eigenlijk had ik al een band met België voordat ik hier woonde. Ik ben, net als veel andere Spaanse kunstenaars, altijd al gek geweest van het werk van Frans Masereel. En de Federico García Lorca Club, een Spaanse club in Brussel, fascineerde me ook al langer. Beide hebben een link met de kunstwerken die ik in Bozar toon.

The Match - Lola Lasurt

CANVAS: Eén van je drie werken hier, heeft de fascinerende titel ‘The Match: married women against single ones, an initiative by Manuel Ramirez, barman of the Federico García Lorca Club, Brussels 1976’.

Lola: Dat is een werk dat ik heb gemaakt nadat ik 8mm beelden had gezien van een voetbalmatch tussen alleenstaande en getrouwde vrouwen. Die match werd in 1976 georganiseerd door de barman van de Federico García Lorca Club in Brussel. Die communistische vereniging was in 1954 opgezet door Spanjaarden die op de vlucht waren voor de burgeroorlog en later voor de dictatuur onder Franco. Veel Spanjaarden die naar hier kwamen, sloten zich bij de club aan. Deze wedstrijd werd gespeeld op het moment dat Spanje de overgang maakte van een dictatuur naar een democratie. Ik vind dat een heel interessante periode om te onderzoeken. Ik leg de kleine, persoonlijke verhalen van mensen graag samen met het grotere verhaal.

CANVAS: Ga je dan ook wel eens inspiratie halen bij je ouders, je familie? Lola: Ja, natuurlijk. Ik heb al hele stukken uit ons familiealbum gebruikt om na te schilderen! (lacht)

 ‘A Visit tot the C.P. Nel Museum with Mo’
Lola met de Zuid-Afrikaanse cartoonist Mogorosi

CANVAS: Heb je tussen de werken die hier hangen zelf een favoriet?

Lola: Voor mij zijn ze alle drie even belangrijk. Maar het project dat me al het meeste heeft gebracht, maakte ik tijdens een residentie in Kaapstad. Daar ontmoette ik de Zuid-Afrikaanse cartoonist Mogorosi. We schreven elkaar brieven en hij leerde me veel over de specifieke striptaal. Ik heb onze ontmoeting in een stripboek gegoten: ‘A Visit tot the C.P. Nel Museum with Mo’ en dankzij een prijs die ik heb gewonnen kon het boek ook gedrukt worden. Van verschillende beelden uit dat boek zijn trouwens lithografieën gemaakt in het Frans Masereel Centrum in Kasterlee. Als grote Masereelfan was dat een droom die uitkwam.

 ‘A Visit tot the C.P. Nel Museum with Mo’
VRTNU VRTNU VRTNU