Spring naar inhoud

Mijn Jihad in de klas

© VRT
geschreven op 16 november 2015

Hoe praat je met jongeren over de aanslag in Parijs? Hoe gaan Vlaamse moslims om met extremisme? We bundelden de reportage Mijn Jihad in een handig lespakket.

Maar hoe start je zo'n klasgesprek?

Begin met de situatie te ontmijnen en zorg ervoor dat niemand zich aangevallen voelt. Maak duidelijk dat er niets veranderd is: vriendjes blijven vriendjes. En vraag je leerlingen hoe zij zich bij de gebeurtenissen voelen.
Rudi Vranckx

In de reportage 'Mijn Jihad' maakt de kijker kennis met die andere kant van het verhaal: de achterblijvers, de vrienden, de zoekende jongeren en de herders. Aan de hand van vier korte YouTube-fragmenten uit de reportage kan je een klasgesprek of debat opstarten. We laten spectaculaire koppen achterwege en gaan op zoek naar de ‘andere stem’, die van uit de moslimgemeenschap zelf komt.

De YouTubeafspeellijst vind je hier. De integrale uitzending kan je hier bekijken.

#1: Een jonge bekeerling in de knoop

Een zeventienjarige bekeerling biedt zich aan in het centrum Al Miezaan in Antwerpen, bij psychosociaal begeleider Sofian Al Bouazati en imam Sulayman van Ael. Hij vertelt over zijn twijfels en zijn moeilijkheden om zijn leven als moslim te verzoenen met het dagelijkse leven in België.

#2: Een moeder getuigt

Saliha, de moeder van een Syriëstrijder, getuigt. “Ik was blij toen ik hoorde dat hij dood was. De pijn blijft, maar nu ben ik niet meer ongerust.”

#3: Gemengde roots in de boksring

Bernard en Imad, die er zelf ook ooit radicale ideeën op nahield, boksen samen in dezelfde club. In de ring verdwijnen hun verschillen.

#4: Op inleefreis in Libanon

Samira vertelt over haar inleefreis naar Libanon. Ze helpt er in een vluchtelingenkamp voor Syriërs. “Geweld is nooit een oplossing. Je kan mensen op duizend andere manieren helpen.”

VRTNU VRTNU VRTNU