Spring naar inhoud

Waar kan ik terecht na de aanslagen?

communiceren tijdens de aanslagen in Brussel

geschreven op 22 maart 2016

De aanslagen in Brussel zorgen voor chaos. Wie familie of vrienden wil bereiken, doet dat best via sms of sociale media. Er wordt gevraagd om niet te bellen en geen grote bestanden te versturen om zo het netwerk te ontzien.

Familie en vrienden bereiken

Wanneer het netwerk overbelast is, kan je via een internetverbinding bellen met Facetime (enkel voor iPhone), Facebook Videochat, Skype of Whatsapp. Telenet en Proximus zetten hun wifi- hotspots open voor iedereen.

Op Facebook kan je heel gemakkelijk je veiligheidsstatus bijwerken om te laten weten dat je veilig bent. Als je in de buurt van de plaats van de aanslag was, zal Facebook dit automatisch aan je vragen. Mensen die familie of vrienden niet kunnen bereiken via de gewone kanalen, kunnen ook nog terecht op deze site van het Rode Kruis. Op de site kan je aangeven of je veilig bent of iemand zoekt. Door een telefoonnummer, adres of andere unieke gegevens in te geven, kan de persoon die veilig is, gevonden worden.

Ik wil meer informatie

Wie vragen over vrienden of familie heeft, kan bellen naar het crisiscentrum op het noodnummer 1771. Het nummer was even overbelast, maar is nu terug bereikbaar.

Jongeren met zorgen kunnen terecht bij jongerenlijn awel.

Je reisagent of vliegtuigmaatschappij zal je meer informatie kunnen geven over het herboeken van je vlucht.

Wie schade heeft opgelopen door de aanslagen, wordt waarschijnlijk gedekt door zijn verzekeringsmaatschappij. Je kan bij hen terecht voor je vragen.

Voor updates over de veiligheidsmaatregelen, bezoek je best de site van het crisiscentrum.

Ik wil helpen

Via de hashtags #ikwilhelpen of #BrusselsOpenDoors bieden mensen massaal vervoer, internet, eten of een overnachtingsplaats aan.

VRTNU VRTNU VRTNU