Spring naar inhoud

Dit zijn de hits van The Handmaid's Tale

geschreven op 26 oktober 2018

Dit zijn de hits van The Handmaid's Tale

Het eerste seizoen van The Handmaid's Tale sloeg in als een bom. Nu is Canvas daar met het tweede seizoen. En wat valt ons op? De hitserie heeft ook hits.

Adam Taylor is de componist van de reeks The Handmaid's Tale. "Ik wilde natuurlijke instrumentatie combineren met zeer donkere, analoge, vervormde synthetische instrumenten", aldus Taylor in een interview met muziekjournalist Jon Burlingame. Gilead is een verwrongen plek en de muziek van Taylor helpt om die verwrongen wereld te creëren.

Hij noemt me Lizzie

Taylor werkt nauw samen met scenarioschrijver Bruce Miller en regisseur Reed Morano, maar ook met hoofdrolspeelster Elisabeth Moss. Hij noemt haar Lizzie. "We mailen regelmatig", vertelt Moss in een interview met Variety.

"Tijdens de opnames van het eerste seizoen, had ik een opmerking bij een van zijn composities. Ik wilde hem een lange mail schrijven, maar eigenlijk had ik het vooral over de scène en over de emotie die de scène opriep bij June", zegt Moss. "Hij kwam terug met een nieuw stuk met Spaanse gitaar. Het brak mijn hart. De muziek paste perfect bij de emoties van mijn personage". Moss en Taylor werken nu geregeld samen.

Populaire songs

In The Handmaid's Tale wisselt de donkere muziek van componist Taylor vaak af met populaire songs. Platen van Simple Minds, Peaches en James Taylor zorgen voor een welgekomen afwisseling die je terugvoert naar Offred's zorgeloze verleden.

"In Gilead vergeet je bijna dat Offred ook een verleden heeft, met de bekende songs maken wij vaak een brug naar de flashbacks", zegt muzikaal directeur Michael Perlmutter in een interview met Vulture.

Aan elk liedje komt een einde

Telkens je denkt dat het einde van de aflevering niet beter kan, word je daarbovenop getrakteerd op geniale muziek. Een van die nummers is Don't You (Forget About Me) van Simple Minds.

Je verwacht het niet meteen te horen in de horror van Gilead. Toch heeft de plaat als doel de onderdrukking van de vrouwen te accentueren. Aan het einde van elke aflevering is hun rebellie zo groot dat alleen de muziek de emoties van de personages kan verwoorden.

"In de tweede aflevering van het eerste seizoen was er een moment van triomf voor Offred (Elisabeth Moss). Ik dacht meteen aan het liedje uit The Breakfast Club", vertelt regisseur Reed Morano in The New York Times.

VRTNU VRTNU VRTNU