Spring naar inhoud
vanaf 7 december op Canvas en canvas.be

Planet Earth 2

Tien jaar na Planet Earth wil BBC de legendarische reeks herdenken met Planet Earth II. Tegelijk is het een geschenk voor de 90ste verjaardag van pioneer en boegbeeld David Attenborough. Hij leest het commentaar in voor BBC. Voor ons doet Vic De Wachter dat.

“We zijn nu tien jaar verder en we wilden wel eens zien wat er ondertussen veranderd is", aldus producer Tom Hugh-Jones.

"Zowel de filmtechnieken als onze inzichten in de natuur zijn geëvolueerd sinds de eerste reeks van Planet Earth en het was dus tijd om het klassieke merk een nieuw leven te geven”.

“De manier waarop we naar de natuur kijken is veranderd, en ook de aarde zelf is verder geëvolueerd, maar de magie en de schoonheid van onze planeet zijn gebleven. En dat willen we met deze reeks vieren”, zegt producent Mike Gunton.

Planet Earth bekeek de wereld vanuit een soort ‘goddelijk’ perspectief. Zo van: ‘Laten we aarde eens van bovenaf filmen en zo de schaal en de schoonheid van onze planeet tonen’. Wat Planet Earth II doet, is anders: We wilden naar de dieren toegaan en de wereld bekijken vanuit hun standpunt."

"Dat is de visuele signatuur van deze reeks: je voelt dat de camera zich te midden van de dieren bevindt. Dat geeft een heel dynamisch effect", aldus Gunton.

"Neem nu bijvoorbeeld de beelden van maki’s die door het bos springen. Vroeger zou dat op een observerende manier gefilmd worden, vanuit een vast standpunt."

"Zo hebben we nu een sneeuwluipaard kunnen filmen vanop één meter."
Mike Gunton

"Nu lijkt het wel of de maki over je schouder springt, en terwijl hij dat doet, spring je als het ware mee door het bos. Dat doen we door middel van een zogenaamde gyrostabilisator."

"In de originele reeks van Planet Earth werd die vaak gebruikt om helikopterbeelden te stabiliseren, maar tegenwoordig kan hij ook door een cameraman met een soort stick bediend worden."

"Die techniek hebben we vaak gebruikt in de nieuwe reeks. Het liet ons toe veel dichter bij de dieren te komen en toch heel stabiele beelden te krijgen."

Verder werd vaak met drones gefilmd en met gecamoufleerde camera’s die vanop een afstand kunnen worden bediend.

“In Planet Earth zaten unieke beelden van een sneeuwluipaard. Maar die werden met een telelens gefilmd vanop een kilometer afstand", aldus Mike Gunton.

"Nu hebben we tientallen telegeleide camera’s gebruikt. De dieren bedienen die als het ware zelf: als ze in de buurt van de camera komen, wordt die automatisch gestart en filmt hij de dieren terwijl ze passeren. Zo hebben we nu een sneeuwluipaard kunnen filmen vanop één meter".

Van stadspoema’s tot stormbandpinguïns

Er werd drie jaar gewerkt aan Planet Earth II. De verschillende productieploegen maakten 117 filmtrips in 40 landen, goed voor 2089 draaidagen, van Antarctica tot Ethiopië, en van Canada tot Nieuw-Zeeland.

It’s like something from Indiana Jones. It is truly amazing.
Mike Gunton

In iedere aflevering komt één specifieke biotoop aan bod: eilanden, bergen, oerwouden, woestijnen, graslanden en - opmerkelijk – ook steden. Elke aflevering vertelt een tiental ‘verhalen’ op locaties verspreid over heel de wereld.

Bovendien bevat de reeks tientallen ‘primeurs’: wetenschappelijke ontdekkingen of dierengedrag dat voor het eerst gefilmd werd.