Spring naar inhoud

Rachida Lamrabet: "Ik wil een gezicht plakken op zaken die we alleen uit het nieuws kennen"

geschreven op 25 april 2019

Rachida Lamrabet: "Ik wil een gezicht plakken op zaken die we alleen uit het nieuws kennen"

Op Passa Porta Festival stond Rachida Lamrabet meerdere malen op het podium. Hoog tijd voor Canvas om een gesprek aan te gaan met deze Belgische schrijfster. Voor haar debuuutroman Vrouwland mocht ze in 2007 meteen de Debuutprijs in ontvangst nemen. "Dat was een fijne aanmoediging voor mij als schrijfster."

Na het succesvolle debuut volgen de verhalenbundel Een kind van God en de romans De man die niet begraven wilde worden en Vertel het iemand. Daarnaast schreef Lamrabet een non-fictieboek getiteld Zwijg, allochtoon.

Zoektocht naar de eigen identiteit

Vrouwland vertelt het verhaal van een aantal jongeren die op verschillende plaatsen in de wereld opgroeien. "Ik vind het interessant hoe jongeren met een migratieachtergrond zichzelf vorm proberen te geven in een samenleving die niet altijd openstaat voor wie ze zijn of waar ze vandaan komen. Wat mij ook heel erg boeit, is het verlangen om van een plek te vertrekken en jezelf ergens anders helemaal opnieuw uit te vinden."

Wat ik me afvraag: waar komt het verlangen om in een onbekend land een nieuw leven op te bouwen vandaan?

Ontheemding en vervreemding. De vraagstukken rond de eigen identiteit. Dit zijn thema's die terugkomen in het schrijven van Rachida Lamrabet. "Dat zijn onderwerpen die ook heel dichtbij mij staan. Ik ben zelf ook dochter van migranten. Dat geeft mij interessante invalshoeken om te schrijven of te reflecteren over de samenleving, en over de mensen die zich binnen die samenleving proberen vorm te geven."

De zoektocht naar de eigen identiteit is een belangrijk onderwerp in het oeuvre van Rachida Lamrabet.

De realiteit als aanknopingspunt

Ondanks dat Rachida Lamrabet fictie schrijft, gooit ze wel graag een lijntje naar de werkelijkheid. Zo vernoemt ze haar personages geregeld naar mensen die ze kent, omdat ze in het personage een bepaalde karaktertrek van die persoon herkent. "Ik zoek een aanknopingspunt met dingen die waargebeurd zijn of mensen die ik ken. Dat smokkel ik dan als het ware in het fictieverhaal."

De verhalen in 'Een kind van God' hebben de realiteit als uitgangspunt.

De verhalen in Een kind van God zijn bovendien grotendeels gebaseerd op zaken die ze als advocate in Brussel op haar bord kreeg. "Ik wilde die verhalen niet verloren laten gaan. Ik wil dat men zich realiseert wat sommige mensen meemaken. Ik vind het belangrijk om een gezicht te plakken op verhalen die we alleen uit het nieuws kennen, zaken waar we ons eigenlijk geen voorstelling van kunnen maken."

Herkenbare personages en onbekende historische feiten

De boeken van Rachida Lamrabet zijn voor veel mensen herkenbaar. "Lezers laten me vaak weten dat ze zich in mijn personages herkennen, of in de worstelingen die de personages doormaken."

'Vertel het iemand' diept een stuk vergeten geschiedenis op.

Maar dat is niet het enige. Met haar jongste roman, Vertel het iemand, diept Lamrabet ook een stuk vergeten geschiedenis op. In dit boek wordt de jonge Amazigh bij het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog naar het Franse front gestuurd. "Ik krijg opmerkingen van jong en oud. Mensen weten niet dat er ook mannen van kleur gevochten hebben tijdens de Eerste Wereldoorlog. Dat is een feit dat eigenlijk wat onder de mat geveegd is. Daarom vond ik het belangrijk om dat verhaal - dat een belangrijk deel van onze geschiedenis is - naar boven te halen."

Zin in meer boekentips? Ga dan naar langzullenwelezen.be. Neus rond in de boekenkast van bekende boekenwurmen, vrienden, familie, buren, collega’s en ontdek wat zij van hun boeken vinden. Maak ook zelf je eigen boekenkast en geef bij elk boek je ongezouten mening en score.

VRTNU VRTNU VRTNU