Spring naar inhoud

Tranen in de ogen

Seiji Okamoto - © Canvas
geschreven op 12 mei 2019

Wolfgang Heiremans keek en luisterde naar de zesde en laatste dag van de halve finale. Dit zijn zijn impressies.

Ondertussen zijn we aan de laatste dag van de halve finales toegekomen. Flagey zit helemaal vol en net zoals woensdagnamiddag is er veel jong volk. Leuk om te zien dat er zoveel interesse is voor de wedstrijd en dat ook heel wat jongeren de weg naar klassieke muziek weten te vinden.

Timothy Chooi

Timothy Chooi - Mozartconcerto nr 5

En wat een mooie sessie deze namiddag! Beginnen doen we met de Canadese violist Timothy Chooi in het vijfde vioolconcerto van Mozart. Zo’n warme aangename toon heeft deze violist. Hij is echt een prima musicus met veel podiumervaring en dat voel je. Hij speelt uitstekend en brengt een heel mooie tweede beweging, maar zijn intonatie is niet echt perfect. Dat toont nog eens hoe delicaat het is om een Mozart concerto te moeten spelen. Maar in ieder geval is het één van de betere uitvoeringen deze week.

Siwoo Kim

Siwoo Kim - Mozartconcerto nr. 5

Als Timothy Chooi misschien de indruk geeft dat hij zijn concerto perfect ingestudeerd heeft, dan krijg ik bij de volgende kandidaat, Siwoo Kim, het gevoel van een heel spontane uitvoering. Ook hij brengt het vijfde concerto. Siwoo Kim heeft een zeer mooie toonvorming, zijn uitvoering is echt tot in de puntjes verzorgd. Het tweede deel speelt hij bijzonder delicaat en het is een plezier om zulk niveau van uitvoering te mogen aanhoren. Het publiek leek tijdens de pauze verdeeld over de vraag wie nu eigenlijk de beste Mozart vertolkte, mijn voorkeur ging toch uit naar Siwoo Kim.

Kyumin Park

Kyumin Park - recital

Kyumin Park speelt in zijn recital naast de verplichte werken de vioolsonate van Debussy, diens laatste compositie trouwens, en de Nocturne en Tarantelle op. 28 van Szymanowski uit 1915.
Kyumin Park is een uitstekend violist met veel oog voor detail. Hij stelt zich ten dienste van de muziek en dat kan je maar bewonderen.

Seiji Okamoto

Seiji Okamoto - recital

Seiji Okamoto, toch wel mijn persoonlijke favoriet, mag de namiddagsessie afsluiten, en hoe…. Hij begint zijn recital met de sonate van Leoš Janáček. Okamoto heeft een heerlijke toon en speelt met ontzettend veel finesse. Hij is voor mij dé poëet van deze sessie. Vervolgen doet hij met de twee verplichte werken, en na zijn vertolking van het werk van Bram Van Camp kregen we al een luid en lang applaus. Benieuwd wat de componist er zelf van vindt, maar voor mij was dit de mooiste uitvoering van het Scherzo – Bagatelle.

Besluiten doet hij met de Caprice d’après l’étude en forme de valse de Saint-Saëns van Ysaÿe, en zijn uitvoering is werkelijk subliem. Het gebeurt me niet vaak, maar ik had tranen in mijn ogen na zijn uitvoering… Geniet en oordeel vooral zelf. In de finaleronde speelt hij Sibelius. Ik ben ontzettend benieuwd te horen hoe hij daarmee aan de slag gaat.

Shannon Lee

Shannon Lee - Mozartconcerto nr. 4 in D KV 218

Shannon Lee is de laatste kandidate die we deze week in het vierde vioolconcerto van Mozart kunnen beluisteren. Zij brengt een zeer verzorgde uitvoering met haar eigen cadenzen. Net zoals in haar recital viel het me op dat ze over een uitstekende techniek beschikt. Ondertussen ken ik de uitslag en weet ik dat ze naar de finale gaat waar ze het concerto van Tsjaikovsky zal spelen.

Eva Rabchevska

Eva Rabchevska - Mozartconcerto nr. 5

Met Eva Rabchevska krijgen we voor de 12e en laatste keer deze week het vijfde vioolconcerto KV 219 van Mozart te horen. en dat brengt ze op een virtuoze manier. Zij is zeer muzikaal en het klinkt alsof het allemaal moeiteloos gaat. Wel kiest ze voor snelle tempi in het eerste deel, met verschillende imperfecties tot gevolg. Op basis van haar prachtig recital en deze vertolking heeft ze zeker een plaats in de finale verdiend.

Het orkest

Ik wil toch graag even het orkest in bloemetjes zetten. Je moet het maar doen, 24 kandidaten, elk met hun eigen interpretatie naar best vermogen begeleiden in de Mozartconcerti en dat alles op nauwelijks één week tijd. Elke ochtend repeteren met de kandidaten voor de volgende dag, dan om 14u soundcheck en om 15u concert met de kandidaten van de namiddagsessie, en om 19u soundcheck en om 20u concert met de kandidaten van de avondsessie. Alle respect voor deze musici. Soms kropen er wel wat kleine decalages in de uitvoeringen, maar over het geheel gesproken kan je stellen dat de strijkers van het Orchestre Royal de Chambre de Wallonie toch wel een bijzonder mooi ensemble vormen.

Mio Yoshie

Mio Yoshie - recital

De Japanse Mio Yoshie, die een mooie indruk naliet in haar Mozart, begint haar recital met de sonate van Debussy die we deze week meermaals mochten beluisteren. Ze brengt een mooie doorleefde uitvoering, maar in de sonate van Ysaÿe loopt het mis. Ze maakt verschillende geheugenfouten en dat betaal je in een wedstrijd natuurlijk cash. Ze besluit haar recital met de Carmenfantasie op. 20 van Hubay, maar ik had de indruk dat de veer gebroken was. Jammer, want ze is best wel een uitstekende violiste.

Meruert Karmenova

Meruert Karmenova - recital

Het laatste recital dat we deze sessie kunnen beluisteren wordt gespeeld door Meruert Karmenova, studente aan de Koningin Elisabethkapel. In haar Mozart noteerde ik dat ze een stevige versie bracht die mist aan verfijning, en dat gevoel heb ik vandaag opnieuw. Ze speelt bijzonder krachtig en duwt vaak haar intonatie te hoog door een nogal breed vibrato. Haar uitvoeringen van de sonate van Janáček en het Valse Scherzo op. 34 van Tsjaikovsky kunnen me jammer genoeg niet overtuigen.

auteur: Wolfgang Heiremans

VRTNU VRTNU VRTNU