Spring naar inhoud

Sylvia Huang gaat naar de halve finale

Sylvia Huang - © Bruno Vessiez
geschreven op 05 mei 2019

De enige Belgische kandidate Sylvia Huang gaat door naar de halve finale. Zij is een van de 24 gelukkigen. Dit werd op zaterdagavond in Flagey bekendgemaakt door juryvoorzitter Gilles Ledure.

Sylvia Huang

Onze Belgische kandidate, Sylvia Huang, kunnen we op maandag 6 mei na 20u beluisteren in haar vertolking van het vioolconcerto van Mozart en op donderdag 9 mei na 15u in de uitvoering van haar recitalprogramma.

de 24 halvefinalisten

Deze 24 violisten gaan door naar de halve finale:

  • Luke Hsu (USA, 28)
  • Seina Matsuoka (Japan, 25)
  • Júlia Pusker (Hongarije, 27)
  • Max Tan (USA, 26)
  • Anna Göckel (Frankrijk, 27)
  • Sylvia Huang (België, 25)
  • Yoo Jin Lee (Korea, 20)
  • Ioana Cristina Goicea (Roemenië – Duitsland, 26)
  • Daniel Kogan (Canada – Rusland, 26)
  • Stephen Kim (USA, 23)
  • Elly Suh (Korea – USA, 29)
  • Stella Chen (USA, 26)
  • Ji Won Song (Korea, 26)
  • Christine Lim (Korea – USA, 24)
  • Yukiko Uno (Japan, 23)
  • Vasyl Zatsikha (Oekraïne, 28)
  • Mio Yoshie (Japan, 23)
  • Meruert Karmenova (Kazachstan, 25)
  • Shannon Lee (Canada – USA, 26)
  • Eva Rabchevska (Oekraïne, 22)
  • Kyumin Park (Korea, 22)
  • Seiji Okamoto (Japan, 24)
  • Timothy Chooi (Canada, 25)
  • Siwoo Kim (USA, 29)

Enkele observaties na de eerste ronde

Ik heb alleen de avondsessies kunnen beluisteren en hoorde 30 kandidaten, eigenlijk best vermoeiend. Het moet voor de juryleden een zware taak zijn om alle kandidaten te beluisteren en zo objectief mogelijk te beoordelen. Hoe kan je de kandidaat van zaterdagavond nog vergelijken met de violist die maandagnamiddag het podium betrad? Alle respect voor de jury!

Welke criteria?

Enkele mensen in het publiek vroegen me welke criteria ik gebruik om een waardeoordeel over de kandidaten naar voor te brengen. Ik heb er twee,

  • ten eerste, raakt de persoon me en neemt hij me mee in zijn uitvoering en
  • ten tweede, zou ik een ticket kopen om deze musicus opnieuw aan het werk te horen.

Hoog niveau maar...

Het globale technische niveau van de kandidaten bij deze wedstrijd is echt bijzonder hoog, de violisten die me echt meenamen in hun verhaal waren echter op een hand te tellen.

Acrobatie op de viool

Bij meerdere kandidaten merk je, vooral in de caprices van Paganini, dat ze trachten te overtuigen door zeer snelle tempi te nemen. Daardoor verliezen ze aan zeggingskracht, verliezen ze alle aandacht voor de harmonische constructies en beperken zich tot acrobatie op de viool. De techniek is een middel om je muzikaal uit te drukken en mag geen doel op zich zijn.

Seiji Okamoto

Seiji Okamoto

Ook kon ik een langzame maar zekere evolutie merken in de uitvoeringswijze van de Bach sonate. De tijd dat men dit met veel vibrato uitvoerde is stilaan toch naar de achtergrond verdwenen. Een enkele kandidaat durfde het zelfs aan om een barokstrijkstok te gebruiken voor haar Bach-uitvoering. Een deelnemer die me echt opviel in zijn Bach was de Japanner Seiji Okamoto, wat een stijlbesef!! Ook zijn Beethoven was prachtig, een zeer verfrissende uitvoering, ontdaan van alle overdreven zware romantiek, dit werk is geschreven in 1801/1802, maar werd door velen uitgevoerd alsof het een hoogromantische sonate zou zijn.

Timothy Chooi

Timothy Chooi

Een andere kandidaat die me opviel omwille van zijn muzikaliteit en technisch meesterschap is de Canadees Timothy Chooi. Hij won vorig jaar nog drie andere belangrijke vioolwedstrijden waaronder de Joseph Joachim International Competition in Hannover. Voor diegenen die de naam Chooi bekend zou voorkomen, zijn broer was laureaat van de Koningin Elisabethwedstrijd viool in 2012.

Sylvia Huang

Sylvia Huang

En onze Belgische kandidate, Sylvia Huang blonk echt uit in haar uiterst muzikale vertolkingen. Voor mij verdient zij de plaats in de halve finale.

Waarom is de halve finale zo interessant?

De halve finale is misschien wel de interessantste sessie van de wedstrijd. Hier krijgen de 24 halvefinalisten namelijk de kans om zich tweemaal aan het publiek voor te stellen:

  • eenmaal in een vioolconcerto van Mozart met orkest, dit jaar te kiezen uit de concerti KV 207 (nr. 1 in Bes), KV 218 (nr. 4 in D) en KV 219 (n. 5 in A) en
  • eenmaal in een recital met piano.
Jean-Jacques Kantorow

Dirigent Jean-Jacques Kantorow

Elke kandidaat zal voor het concerto naar goede gewoonte begeleid worden door het Orchestre Royal de Chambre de Wallonie. Dit jaar staat het orkest onder de leiding van Jean-Jacques Kantorow. Hij is zelf violist en vooral: in 1967, het fameuze jaar met Philippe Hirschhorn en Gidon Kremer, werd hij zelf 6e laureaat.

Concerto zonder dirigent?

Toch een kleine persoonlijke kanttekening bij deze Mozartuitvoeringen: ik vraag me af of het niet interessant zou zijn om het concerto zonder dirigent te spelen. Zo krijg je

  • een directer contact tussen solist en orkest,
  • een groter engagement bij alle orkestleden en
  • vaak een boeiende interactie tussen solist en orkest.

Zo kan je meer de “musicus” ontdekken die zich achter de “violist” schuil houdt. Zeker in een concerto van Mozart waar het samenspel tussen orkest en solist toch niet onoverkomelijk moeilijk is, zou dit echt wel mogelijk moeten zijn. Er zijn verschillende wedstrijden waar dit al gebeurt, misschien een idee voor de toekomst?

Twee verplichte werken

Naast het Mozartconcerto stelt elke kandidaat twee recitalprogramma’s voor, waar naast de werken naar keuze van de violist ook de twee verplichte werken een plaats moeten krijgen:

  • de 3de en 4de beweging van de sonate in g op. 27/1 van E. Ysaÿe en
  • het speciaal voor deze editie gecomponeerd en onuitgegeven werk “Scherzo – Bagatelle” van de hand van Bram van Camp.

Bram van Camp (Antwerpen °1980)

  • gradueerde voor viool, kamermuziek, compositie, muziekanalyse, contrapunt en fuga aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen (2003).
  • studeerde in de compositieklas van Wim Henderickx (1998-2005) en in de klas van Theo Loevendie (2003-2005) aan het Conservatorium van Amsterdam.
  • is professor compositie aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen en aan de Academie van Merksem (Antwerpen).
  • is initiatiefnemer van The Times, het forum voor jonge componisten verbonden aan het Hermes Ensemble, waar hij jaarlijks fungeert als coach.
  • Zijn oeuvre bevat zowel solo- als kamermuziek, ensemblewerken, orkestmuziek (waaronder een symfonie Tetrahedron ), een viool- en pianoconcerto en een liedcyclus (De Feesten van Angst en Pijn op teksten van Paul Van Ostaijen).
Bram Van Camp

Het componeren is voor hem een zoektocht waarin hij telkens zijn stijl probeert te vernieuwen ten opzichte van zijn voorgaande composities.

  • Op filosofisch vlak is er dus een duidelijke gelijkenis met György Ligeti.
  • Zijn stilistische muzikale roots liggen oorspronkelijk bij Béla Bartók, Igor Stravinski en Alban Berg.
  • Door zijn voorliefde voor natuurlijke, organische muzikale vrijheid, zijn er in zijn muziek ook invloeden te horen vanuit de jazz.

Scherzo-Bagatelle

voor viool en piano (2018)

In memoriam Eugène Ysaÿe

Dit werk werd geschreven in opdracht van de Koningin Elisabethwedstrijd, bestemd voor de halve finale van de vioolwedstrijd in 2019 in Brussel. In deze korte, grillige compositie komt

  • niet alleen de violistische virtuositeit aan bod,
  • maar worden ook muzikale vaardigheden op de proef gesteld, waaronder het samenspel met de pianist, die als een evenwaardige speler wordt beschouwd.

Eerder dan vernieuwend te willen zijn, wilde hij in de eerste plaats:

  • een compositie schrijven waarin de uitvoerders plezier ervaren bij het uitvoeren, maar
  • tegelijk ook voor grote uitdagingen komen te staan.

De titel 'Scherzo-Bagatelle' sluit aan bij de traditie van karakterstukken binnen het traditionele vioolrepertoire,

  • die dikwijls een humoristische inslag heeft,
  • maar bovenal dient om indruk te maken op het publiek.

Eugène Ysaÿe

Een componist die in deze traditie bijzonder goede muziek schreef was de grondlegger van de Koningin Elisabethwedstrijd, Eugène Ysaÿe. "Zijn muziek heeft me dan ook geïnspireerd om de vioolpartij te voorzien van de typische meerstemmige akkoorden." Daarnaast vormen ook het pizzicatospel en het gebruik van flageoletten een essentieel onderdeel van het muzikale verhaal.

auteur: Wolfgang Heiremans

Dit zijn de 24 halvefinalisten in volgorde van optreden:

maandag 6 mei 15u concerto:

  • Luke Hsu
  • Seina Matsuoka

recital:

  • Júlia Pusker
  • Max Tan

maandag 6 mei 20u concerto:

  • Anna Göckel
  • Sylvia Huang

recital:

  • Yoo Jin Lee
  • Ioana Cristina Goicea

dinsdag 7 mei 15u concerto:

  • Daniel Kogan
  • Stephen Kim

recital:

  • Elly Suh
  • Stella Chen

dinsdag 7 mei 20u concerto:

  • Ji Won Song
  • Christine Lim

recital

  • Yukiko Uno
  • Vasyl Zatsikha

woensdag 8 mei 15u concerto:

  • Mio Yoshie
  • Meruert Karmenova

recital

  • Shannon Lee
  • Eva Rabchevska

woensdag 8 mei 20u concerto:

  • Kyumin Park
  • Seiji Okamoto

recital

  • Timothy Chooi
  • Siwoo Kim*

donderdag 9 mei 15u concerto:

  • Yoo Jin Lee
  • Ioana Cristina Goicea

recital:

  • Anna Göckel
  • Sylvia Huang

donderdag 9 mei 20u concerto:

  • Júlia Pusker
  • Max Tan

recital:

  • Luke Hsu
  • Seina Matsuoka

vrijdag 10 mei 15u concerto:

  • Yukiko Uno
  • Vasyl Zatsikha

recital:

  • Ji Won Song
  • Christine Lim

vrijdag 10 mei 20u concerto:

  • Elly Suh
  • Stella Chen

recital

  • Daniel Kogan
  • Stephen Kim

zaterdag 11 mei 15u concerto:

  • Timothy Chooi
  • Siwoo Kim

recital

  • Kyumin Park
  • Seiji Okamoto

zaterdag 11 mei 20u concerto:

  • Shannon Lee
  • Eva Rabchevska

recital

  • Mio Yoshie
  • Meruert Karmenova
VRTNU VRTNU VRTNU