Spring naar inhoud

Shannon Lee houdt het hoofd koel

Shannon Lee - © Canvas
geschreven op 26 mei 2019

Wolfgang Heiremans keek en luisterde op de laatste finaledag naar de Amerikaanse Shannon Lee en naar de Oekraïense Eva Rabchevska. Dit zijn zijn impressies.

Na Timothy Choois felbesproken prestatie vrijdagavond - hij heeft hevige voor- én tegenstanders - zijn we toegekomen aan de laatste finale-avond van de Koningin Elisabethwedstrijd 2019. Nog twee kandidaten proberen vanavond het publiek en de jury te overtuigen met hun vertolkingen.

Shannon Lee

Shannon Lee - °30/06/1992 Mississauga - Verenigde Staten van Amerika

De Amerikaanse Shannon Lee studeert bij Jaime Laredo, 1e laureaat van de Koningin Elisabethwedstrijd 1959. Laredo zetelt dit jaar ook in de jury. Vorig jaar behaalde Lee de 6e prijs op de Internationale Vioolcompetitie van Indianapolis.

Tijdens de halve finales hoorden we haar mooie vertolking van de tweede vioolsonate in A, op. 100 van Johannes Brahms. Wat me opviel was haar uitstekende techniek en mooie, misschien nogal eenzijdige vibrato.

Shannon Lee

Shannon Lee is de enige finalist die deze week niet op een Italiaanse viool speelt. Haar instrument is van de hand van de Franse vioolbouwer Jean-Baptiste Vuillaume (1798 – 1875).

Shannon Lee

Lee bracht de vierde en laatste vertolking deze week van het vioolconcerto in D, op. 35 van Tsjaikovski. Ook zij gaf een technisch uitstekende uitvoering van het concerto. En wat een koelbloedigheid, zowel van solist als van orkest! Tijdens een plotse stroomstoring die een deel van het podium in het donker hulde, speelde ze door alsof er niets aan de hand was. Opnieuw viel het me op dat ze over een mooie, grote warme toon beschikt. Wat mij betreft mist haar muziek wel een zekere doorleefdheid.

Eva Rabchevska

Eva Rabchevska - °29/10/1996 Oekraïne - Oekraïne

Eva Rabchevska studeert sinds 2014 bij de mythische Zakhar Bron, zelf nog laureaat in 1971. Hij gaf ook les aan twee van onze juryleden: Vadim Repin en Natalia Prischepenko. Rabchevska legde al een succesvol wedstrijdparcours af. Zo is ze laureate van de Wieniawski-wedstrijd in Polen en de internationale Young Virtuosos-wedstrijd in Bulgarije.

Eva Rabchevska speelde een uitstekend recital tijdens haar vorige ronde met o.a. een prachtige vertolking van de vioolsonate van Claude Debussy.

Net voor ze aan haar finale begon, bedankten alle juryleden op een heel originele manier de componist van het verplicht werk, Kimmo Hakola. Ze stampten in koor op de grond, net zoals het in de partituur staat, om zo de 12de uitvoering van Fidl, for Violin and Orchestra op. 99. te eren.

De laatste uitvoering van Fidl – deze week, toch - was echt uitstekend. Eva besloot de finaleweek met het vioolconcerto in D, op. 77 van Johannes Brahms. Een leuk weetje is dat beide vioolconcerti van vanavond, dus zowel dat van Brahms als Tsjaikovski geschreven werden in hetzelfde jaar 1878. Rabchevska bracht een mooie vertolking, alleen liep er toch veel mis… Net zoals Yukiko Uno speelt zij dit concerto voor de eerste keer met orkest. Brahms, toch een zeer veeleisend concerto, wordt dan een gevaarlijke keuze. Deze violiste heeft nog veel groeipotentieel, maar misschien komt deze wedstrijd net iets te vroeg in haar prille loopbaan.

Eva Rabchevska

Graag wil ik van de gelegenheid gebruik maken om de musici van het Belgian National Orchestra in de bloemetjes te zetten. Elke avond opnieuw staan ze volledig ten dienste van de solist, die ze met brio door de finaleronde loodsen! Het orkest combineert een hoog individueel niveau - dat viel vooral op bij de houtblazerssectie, die toch wel enkele belangrijke solistische passages speelden - met een bewonderenswaardig uitvoeringsniveau van het ganse orkest. Dit orkest bestaat natuurlijk ook buiten deze gemediatiseerde week en ik zou iedereen willen uitnodigen om in de toekomst de concerten van ‘ons’ Belgian National Orchestra bij te wonen. Daar kunnen zij zelf, met recht en rede, in de schijnwerpers staan!

auteur: Wolfgang Heiremans

Meer artikels van Wolfgang

VRTNU VRTNU VRTNU