Spring naar inhoud

Leeft de kolonisatie tot vandaag door?

© VRT - Canvas
geschreven op 15 november 2018
Op 30 juni 1960 viert Congo haar onhankelijkheid. Twee jaar later staan ook Rwanda en Burundi op eigen benen. Officieel komt er een einde aan de de Belgische kolonisatie, maar de gevolgen ervan zijn tot op vandaag voelbaar.
Dalilla Hermans

Dalilla Hermans

"Het wordt tijd dat we onze bestaande denkpatronen in vraag stellen."

Schrijfster en opiniemaakster Dalilla Hermans staat geregeld op de barricades om groot en klein racisme aan te kaarten. Volgens haar vinden veel vooroordelen over Afrika en Afrikanen hun wortels in de periode van de kolonisatie.

Ook in de manier waarop zwarten nog al te vaak worden afgebeeld, in tekeningen en stripverhalen, blijven we bepaalde stereotiepen in stand houden.


Heleen Debeuckelaere

Heleen Debeuckelaere

"De kolonisatie is voorbij, maar al die gevolgen ervan niet."

Journaliste en schrijfster Heleen Debeuckelaere noemt zichzelf een product van ons koloniaal verleden. Haar moeder is de dochter van een Belgische man en een Rwandese vrouw. Ze waren getrouwd. Hij was 65, zij 15.

Dat de Belgische kolonisatie nog altijd maar amper een plek krijgt in ons onderwijs vindt Heleen onaanvaardbaar. ‘De kolonisatie is een integraal deel van onze samenleving. Het is deel van onze geschiedenis.’


Chokri Ben Chikha

Chokri Ben Chikha

"Als we willen dat de integratie vandaag lukt, dan kunnen we niet anders dan leren uit ons verleden."

Theatermaker Chokri Ben Chikha groeide op als kind van Tunesische ouders in Blankenberge. Daar staat een monument dat hem als kind een heel eenzijdig beeld van de Belgische kolonisatie voorhield. Het vertelt het verhaal van ‘hoe de Belgen Congo gingen beschaven en hoe zij de Congolezen hebben bevrijd van de barbaarse Arabieren’.

In zijn boek Zoo Humain. De blijde terugkeer van de barbaar trekt Chokri de parallel tussen vroeger en nu. Hij beschrijft hoe stereotypen en vormen van discriminatie die in de koloniale periode ontstaan zijn nog steeds bestaan, tot op de dag van vandaag.


Manon Janssen

Manon Janssen

"Multiculturaliteit is een positief iets. Wij mensen vormen mekaar."

Als coördinatrice van het Afrika Filmfestival probeert Manon Janssen bepaalde stereotiepe beelden die er bestaan rond Afrika en Afrikanen te doorbreken.

Al te vaak wordt ze zelf ook geconfronteerd met mensen die op basis van huidskleur negatieve en vernederende associaties maken.


Gert Huskens

Gert Huskens

"Mag ik uitspraken doen over kolonialisme? Is dat wel mijn strijd?"

Politicoloog en historicus Gert Huskens kwam afgelopen zomer in het nieuws toen hij het stadhuis van Leuven beklom om het inschrijvingsbewijs van de eerste Congolese student aan de KU Leuven in de handen van Leopold II te stoppen. Op deze manier wilt hij het debat rond kolonisatie aanzwengelen.

Gert werkt momenteel aan een publicatie over de manier waarop de vermoorde premier, Patrice Lumumba, vandaag in de rapmuziek opgevoerd en herinnerd wordt, als een soort van Afrikaanse Che Guevara.


Dalilla Hermans

"Het wordt tijd dat we onze bestaande denkpatronen in vraag stellen."

Schrijfster en opiniemaakster Dalilla Hermans staat geregeld op de barricades om groot en klein racisme aan te kaarten. Volgens haar vinden veel vooroordelen over Afrika en Afrikanen hun wortels in de periode van de kolonisatie.

Ook in de manier waarop zwarten nog al te vaak worden afgebeeld, in tekeningen en stripverhalen, blijven we bepaalde stereotiepen in stand houden.

Heleen Debeuckelaere

"De kolonisatie is voorbij, maar al die gevolgen ervan niet."

Journaliste en schrijfster Heleen Debeuckelaere noemt zichzelf een product van ons koloniaal verleden. Haar moeder is de dochter van een Belgische man en een Rwandese vrouw. Ze waren getrouwd. Hij was 65, zij 15.

Dat de Belgische kolonisatie nog altijd maar amper een plek krijgt in ons onderwijs vindt Heleen onaanvaardbaar. ‘De kolonisatie is een integraal deel van onze samenleving. Het is deel van onze geschiedenis.’

Chokri Ben Chikha

"Als we willen dat de integratie vandaag lukt, dan kunnen we niet anders dan leren uit ons verleden."

Theatermaker Chokri Ben Chikha groeide op als kind van Tunesische ouders in Blankenberge. Daar staat een monument dat hem als kind een heel eenzijdig beeld van de Belgische kolonisatie voorhield. Het vertelt het verhaal van ‘hoe de Belgen Congo gingen beschaven en hoe zij de Congolezen hebben bevrijd van de barbaarse Arabieren’.

In zijn boek Zoo Humain. De blijde terugkeer van de barbaar trekt Chokri de parallel tussen vroeger en nu. Hij beschrijft hoe stereotypen en vormen van discriminatie die in de koloniale periode ontstaan zijn nog steeds bestaan, tot op de dag van vandaag.

Manon Janssen

"Multiculturaliteit is een positief iets. Wij mensen vormen mekaar."

Als coördinatrice van het Afrika Filmfestival probeert Manon Janssen bepaalde stereotiepe beelden die er bestaan rond Afrika en Afrikanen te doorbreken.

Al te vaak wordt ze zelf ook geconfronteerd met mensen die op basis van huidskleur negatieve en vernederende associaties maken.

Gert Huskens

"Mag ik uitspraken doen over kolonialisme? Is dat wel mijn strijd?"

Politicoloog en historicus Gert Huskens kwam afgelopen zomer in het nieuws toen hij het stadhuis van Leuven beklom om het inschrijvingsbewijs van de eerste Congolese student aan de KU Leuven in de handen van Leopold II te stoppen. Op deze manier wilt hij het debat rond kolonisatie aanzwengelen.

Gert werkt momenteel aan een publicatie over de manier waarop de vermoorde premier, Patrice Lumumba, vandaag in de rapmuziek opgevoerd en herinnerd wordt, als een soort van Afrikaanse Che Guevara.

VRTNU VRTNU VRTNU