Spring naar inhoud

Beeldend performance kunstenaar Nick Steur

kiest cultuur

geschreven op 16 november 2015
Nick Steur

In de rubriek Keuzes, keuzes, keuzes maakt elke week een kunstliefhebber in hart en nieren een hoogstpersoonlijke selectie uit het actuele cultuuraanbod. Deze week stelt beeldend performancekunstenaar Nick Steur zijn selectie aan je voor.

In ‘A piece of time (moving pendulums & synchronizing metronomes)' probeert de Nederlandse Nick Steur samen met het publiek 32 metronomen te synchroniseren. Een hele klus. Binnenkort is er de opvolger ‘A piece of 2 (balancing human sized rocks) waarin twee levensgrote rotsblokken met behulp van een takelsysteem met uiterste precisie gebalanceerd worden. De rotsen blijven uiteindelijk zonder hulpmiddelen, tot de natuur het beslist, op zichzelf staan. Auteur David van Reybrouck roemde in Zomergasten de pure en meditatieve schoonheid van het werk van Nick Steur en vergeleek het met dat van Rothko. We vroegen Nick deze week enkele cultuurtips.

James Turrell - Wedgework III

Deze installatie van Turrell staat permanent in museum De Pont in Tilburg. Om erin te gaan moet je door een smal, donker gangetje. Vervolgens kom je in een verlichte ruimte waarin een diagonale muur staat met daarachter een lichtbron. Achter die muur lijkt een wereld te liggen waar ik niets vanaf weet, waar ik niet bij kan. Dat gevoel van onmacht, het overrompelt en raakt me elke keer opnieuw. Toch is het werk abstract genoeg om me telkens weer een ander gevoel te geven, afhankelijk van mijn stemming op dat moment.

Wedgework III in De Pont in Tilburg

A year at the Stedelijk: Tino Sehgal

Tino Seghal presenteert, verspreid over twaalf maanden, twaalf verschillende werken in het Stedelijk Museum Amsterdam. (Sehgal maakt geen objecten, maar creëert ‘situaties’ met dansers en figuranten die de bezoekers soms aanspreken. nvdr.) Die keer dat ik ging, werd ik aangesproken door een meisje van een jaar of zeven, acht. Ze nam me mee naar een lege, witte ruimte. Ze vroeg me: “wat is vooruitgang?” Zo ontstond een gesprek. Ze begreep alles en reageerde ook op alles. Dat was zo leuk. Op een bepaald moment nam een jonge kerel het gesprek van haar over en ging ze weg. Hij nam me dan weer mee naar een andere ruimte en zo ging dat maar door. Die korte, vergankelijke momenten die heel diep gaan en er echt toe doen, die zijn zo fantastisch.

Performer in een interventie van Tino Seghal

Wild Vlees - Body on

Wild Vlees is een duo dat ik aan het werk zag in Utrecht. Twee naakte kerels, Tamar Blom en Kajetan Uranitsch, die een half uur lang rondneuken, zo kan je het best beschrijven. Het is een erg fysieke voorstelling waarbij het zweet letterlijk op hun voorhoofden staat. ‘Body on’, zo heet het stuk, kan je heel erg goed of heel erg slecht vinden. Ik weet zelf niet of ik het nu goed of slecht vond maar die jongens durven in elk geval extreme keuzes maken. Dat zie ik nog nauwelijks in het theater, die pure actie zonder dat die ingevuld wordt of dat je er een moraal bij krijgt.

Wild vlees

Working Title Situation - Work Space Brussels

In december komt dit festivalletje naar de Kaaistudio’s in Brussel. Nieuwe artiesten presenteren er onaf, kwetsbaar werk. Ik vind het mooi dat het publiek niet enkel afgewerkte stukken te zien krijgt, maar evengoed het proces kan zien. Het publiek en de makers gaan daar ook in gesprek met elkaar. Het is een mooi format waar je als maker ook echt iets aan hebt. Zoiets wordt te weinig gedaan. Ik heb er ‘A piece of time’ een keer getoond. Ik sta met mijn werk vaker in Vlaanderen en Brussel dan in Nederland. Ik merk toch dat Belgen wat makkelijker tijd nemen voor dingen en niet meteen geëntertaind hoeven te worden. Het mag allemaal wat moeilijker en abstracter.

'A piece of time' in Les Brigitinnes in Brussel tijdens 'Working Title Situation'

Peter De Graef - Just talking

Dit You Tubefilmpje heeft me enorm geraakt. Peter De Graef (theatermaker, nvdr.) heeft het over onze onverzadigbare behoefte aan bestaansrecht. We gaan er ten onrechte vanuit dat we ons bestaansrecht kunnen ontlenen aan anderen of aan dingen als een prijs of een enorme bankrekening. Dat weerhoudt ons om te zijn wie we werkelijk zijn, diep vanbinnen. Waar Peter De Graef het hier over heeft, dat is ook waar ik al mijn hele leven mee bezig ben en wat ik probeer te tonen in mijn werk. Ik vind het mooi hoe hij dat in twintig minuten verwoordt.

VRTNU VRTNU VRTNU