Spring naar inhoud

Schrijfster Lize Spit kiest cultuur

geschreven op 09 februari 2016
Keke Keukelaar

In de rubriek Keuzes, keuzes, keuzes maakt een kunstliefhebber in hart en nieren een hoogstpersoonlijke selectie uit het actuele cultuuraanbod. Deze week stelt schrijfster Lize Spit haar selectie voor.

Lize Spit liet drie weken geleden haar debuut 'Het smelt' op ons los. Sindsdien ging het boek al zo'n 20.000 keer over de toonbank en voert het de top tien aan van best verkochte romans. Haar uitgeverij Das Mag, zelf nog maar net opgestart na crowdfunding, heeft met Lize Spit alvast een eerste succes binnengehaald. Lizes telefoon staat dezer dagen roodgloeiend en volgende week vertrekt ze op tournee met Saint Amour, toch vond ze nog even tijd voor enkele cultuurtips.

MUZIEK: Lucky FONZ III - In je nakie

In Vlaanderen is de Nederlandse singer-songwriter Lucky Fonz III nog niet echt bekend. Daarom wil ik hem graag tippen. Zijn nieuwe plaat ‘In je nakie’ komt deze week uit. Ik heb Lucky Fonz enkele keren live gezien toen ik met mijn uitgever Das Mag op stap was in Nederland. Op het podium is hij ontwapenend en openhartig en vrijwel elke keer pink ik in het geniep een paar tranen weg. ‘Was ik maar een robot' gaat over het onvermogen tot communicatie en over onzekerheid, over belang hechten aan wat anderen van je vinden en toch gewoon jezelf willen zijn. Dat houdt mij ook erg bezig. Hij verwoordt de dingen zo juist en door zijn humor komt het heel raak binnen. Aan het nummer ‘Later word ik een zeeman’ hangt een grappig verhaal vast. IK weet eigenlijk niet of ik dat wel mag vertellen. Hij schreef het nadat ‘Kinderen voor kinderen’ hem had gevraagd een nummer te maken. Toen bleek dat hij daar niet voor betaald zou worden heeft hij 'wraak' genomen door deze song te schrijven die qua toon wel iets naïefs heeft maar toch duidelijk niet voor kinderen bestemd is. (Het loopt nogal slecht af met het zeemanshondje.)

Lucky Fonz III komt op 14 februari naar deSingel]

FILM: Anomalisa - Charlie Kaufman

Anomalisa is een prachtige stop-motion film van Charlie Kaufman (oa. Eternal Sunshine of the Spotless Mind, Being John Malkovich). De figuurtjes zijn zo realistisch dat het lijkt alsof het echte acteurs zijn die nadien een laagje hebben gekregen om eruit te zien als poppetjes. Je voelt hoeveel werk daarin is gekropen. Het sterkste aan de film is misschien wel de sfeer, de vale kleuren, de manier waarop de personages bewegen. Alles lijkt hen moeite te kosten, en dat maakt het heel beklemmend. Het verhaal is heel simpel gehouden, zodat je je kan focussen op de vorm. Anomalisa gaat over een schrijver die worstelt met een depressie en ongelukkig getrouwd is. Wanneer hij voor een lezing naar het buitenland moet, ontmoet hij twee vrouwen. Hij laat zich op sleeptouw nemen door een van hen. Zij doet hem anders naar de dingen kijken.

Ik hou van stop-motion. Ik heb zelf film gestudeerd en ben scenariste van opleiding. Ik weet van medestudenten wat voor een waanzinnige klus het is om zoiets te maken. Ik ben geen veellezer, maar kijk wel heel veel films en haal daar graag inspiratie uit. Voor mijn debuut ‘Het smelt’ wordt op dit moment onderhandeld over de filmrechten maar aan dat scenario ga ik zelf niet meewerken. Ik heb niet genoeg afstand tot het boek, en die afstand is wel nodig, om scenes te doen sneuvelen, om de best mogelijke film van dit verhaal te maken.

Anomalisa speelt vanaf 2 maart in de zalen maar is nu ook al te zien op Anima.

FILM: The Big Short - Adam McKay

The Big Short is een atypische Amerikaanse film, gebaseerd op de gelijknamige bestseller over de kredietcrisis die in 2007 startte. Het is een kritiek op de financiële wereld en op de machocultuur onder bankiers die tegen elkaar op om ter meeste leningen uitgaven. De film doet je echt beseffen wat voor een waanzinnige situatie dat moet geweest zijn. En het zijn niet enkel de banken die kritiek krijgen, de film houdt ons ook een spiegel voor. De Youtube-beelden en videoclips die erin zitten doen je walgen van onze consumptiemaatschappij. Je voelt je er als kijker op aangesproken dat je meedraait in dat systeem. Willen we nu echt allemaal om ter meest verdienen en in het grootste huis wonen? The Big Short zit vol topacteurs als Christian Bale, Steve Carell, Ryan Goslin en Brad Pitt.

PODIUM: Momentum - deSingel

"Artiesten uit de stal van d e t h e a t e r m a k e r bouwen de Theaterstudio van deSingel een dag en een nacht om tot een broeierige ontmoetingsplek tussen disciplines. Tijdens Momentum krijgen ze volledig vrij spel om alle mogelijke muren te slopen."

Ik ken verschillende van de jonge makers die daar die avond iets gaan doen en ik heb er alle vertrouwen in dat dat goed gaat worden. Thomas Verstraeten van FC Bergman gaat bijvoorbeeld een nachtwinkel nabouwen. Ik herinner mij dat hij dat in Brussel heel minitieus heeft gedaan met een café. Het originele café lag tegenover zijn school Sint-Lucas. Hij heeft heel het interieur gereconstrueerd: dezelfde banken en kopjes gezocht, hetzelfde koffieapparaat. Ik ben nu dus heel benieuwd naar die nachtwinkel. Het fijne aan Momentum is dat heel veel mensen daar iets gaan doen dat enkel die avond zal bestaan. Het is tegelijk een crowdfundingproject. (Je toegangsticket is een lootje waarmee je tijdens Momentum prijzen kan winnen. De prijzen worden de avond zelf live overhandigd of uitgevoerd door 1 van de 55 deelnemende theatermakers. De opbrengst van Momentum gaat integraal naar de makers. nvdr.)

LITERATUUR: Saint Amour

Ik ga dit jaar zelf mee op tournee met Saint Amour. Vroeger nodigden ze vooral gevestigde namen uit maar tegenwoordig geven ze ook jong talent een kans. Ik ging vorig jaar zelf naar de voorstelling kijken, dus voel ik me vereerd dit jaar zelf op het podium te mogen staan. Ik was al uitgenodigd nog voor mijn boek het goed begon te doen. Ik ben ik het gezelschap van heel goeie Vlaamse schrijvers als Maarten Inghels en Andy Fierens. De meeste Nederlanders die meegaan zijn hier niet zo gekend, zoals mijn vriendin en groot talent Marieke Rijneveld die vorig jaar haar poëziebundel 'Kalfsvlies' uitbracht. Mijn boek blijft in Nederland voorlopig ook nog onder de radar. Daar verschijnen dan ook veel meer boeken en debuten dan hier; heb ik het gevoel, je raakt meteen weer ondergesneeuwd door nieuw werk. Luc Coorevits, de bezieler van Saint Amour, stelt met veel liefde het programma samen. Dit jaar draait het om de glimlach en de grimlach. Mijn boek zit sowieso in die laatste categorie.

VRTNU VRTNU VRTNU