Spring naar inhoud

Pieter Embrechts kiest cultuur

geschreven op 07 december 2015

In de rubriek Keuzes, keuzes, keuzes maakt een kunstliefhebber in hart en nieren een hoogstpersoonlijke selectie uit het actuele cultuuraanbod. Deze week stelt acteur/muzikant/zanger Pieter Embrechts zijn selectie aan je voor.

Momenteel is Pieter Embrechts nog te zien als Ramon in de eerste Vlaamse Sinterklaasfilm 'Ay Ramon', van de hand van Stijn Coninx en Hugo Matthysen. In januari verschijnt zijn nieuwe plaat 'Onderwoud' waarvan één dezer dagen een eerste singel verwacht wordt. Onderwoud wordt een dubbelaar met Nederlandstalige songs die Pieter vorig jaar tijdens zijn theatertournee bracht. Geen blijmoedige 'poppy' liedjes maar in melancholie gehulde verhalende nummers.

PLAAT: Esmé Bos

Ik ken Esmé Bos van bij El Tattoo del Tigre en de Kakkewieten. Daarvoor hebben we nog vier jaar samen op de theaterschool Herman Teirlinck gezeten. Volgens velen is Esmé altijd het best bewaarde geheim van Borgerhout geweest, misschien wel van heel België. Ze heeft een uitzonderlijke stem. Het maakt bijna niet uit wat ze zingt, haar optredens laten niemand onberoerd. Esmé maakt met haar man Bart Voet prachtige theaterconcerten zoals ‘Duveltjeskermis’ en ‘Tres Tigres Tristes’. Ik herinner me nog goed dat ik in de Roma naar haar ging kijken en daar Gene Bervoets tegenkwam. Die zei meteen: “hoe kan het nu toch dat dit niet veel, veel bekender is?” Toen ik thuiskwam heb ik Esmé meteen gemaild en haar erop gewezen dat ondanks de sterke muzikale bezetting iedereen altijd voor háár stem komt. En dat ze de volgende keer haar naam bovenaan de affiche moest zetten in plaats van een theatertitel. Toen hun nieuwe plaat vorige maand uitkwam, zag ik dat die de titel ‘Esmé Bos’ had gekregen! (lacht) De eerste singel van die plaat is trouwens geschreven door Tom Barman, dat maakt duidelijk dat er wel meer mensen in de smiezen hebben wat voor een unieke stem Esmé heeft.

De hoes van de nieuwe plaat van Esmé Bos die eindelijk haar naam draagt, al moet je wel twee keer kijken vooraleer je die naam vindt.

EXPO: Jasper Leonard - 't Oogenblik

Jasper Léonard is een jonge fotograaf die ik heb leren kennen tijdens een opdracht voor Fair Trade Belgium, waarvan ik ambassadeur ben. We zaten toen een hele dag in de fotostudio en tussen het werken door toonde hij me zijn eigen artistieke werk. Dat intrigeerde me onmiddellijk. Jasper werkt analoog en heeft een grote verzameling oude camera’s. Hij werkt met verschillende lagen die je blijkbaar op dezelfde film kan leggen. Hij legt soms twee, drie lagen over elkaar. Het eindresultaat wordt bepaald door het toeval, al is het ingewikkelder dan dat. Wanneer Jasper zijn eerste foto maakt, onthoudt hij de compositie van die eerste foto, maakt schetsen en neemt die mee op pad. Wanneer hij dan iets tegenkomt dat daarbij past, neemt hij met die camera de tweede foto. Hij start bijvoorbeeld met een foto van een ijspiste in Central Park in New York en trekt daar vervolgens een tweede beeld los door. Zo krijg je heel bizarre maar prikkelende beelden die op het eerste gezicht moderne schilderkunst lijken. Ik houd niet van al zijn werk maar het meeste vind ik heel poëtisch. Daarom heb ik hem onlangs ook gevraagd om de hoes van mijn volgende plaat, Onderwoud, te fotograferen. Jasper heeft een ongelooflijke drive, ik ken weinig mensen die zo gepassioneerd met hun werk bezig zijn. Het is vast en zeker iemand om in de gaten te houden. Momenteel is zijn werk te zien in 'tOogenblik in Leuven.

Jasper Léonard maakt bizarre maar prikkelende foto's die op het eerste gezicht lijken op moderne schilderkunst

CONCERT: Avishai Cohen Trio – De Warande

Momenteel luister ik in de auto naar Avishai Cohen, de Israëlische contrabassist en componist. Ik ben een beetje verslaafd aan het nummer ‘Seattle’. Cohen neemt je helemaal mee in een trip. Op dat vlak zou ik hem kunnen vergelijken met Jef Neve of The Bad Plus. Ze slagen erin jazz toegankelijk te maken voor mensen met een minder getraind oor. Cohen komt op 9 december met zijn plaat 'From Darkness' naar De Warande. Ik hoop dat ik de tijd vind om te gaan kijken.

Avishai Cohen: publiekslieveling en graag geziene gast op internationale jazzfestivals

THEATER: Ivo van Hove en Toneelgroep Amsterdam – Stille kracht

Ivo van Hove is natuurlijk een heel grote naam. Hij komt in januari naar deSingel met een stuk van Couperus, ‘Stille kracht’. Ik ben altijd heel benieuwd naar zijn voorstellingen omdat ik weet dat ik iets te zien ga krijgen dat helemaal uitgepuurd is. Ook zijn vaste vormgever en wederhelft Jan Versweyveld speelt daar natuurlijk een grote rol in. Ik denk dat mijn fascinatie is begonnen met zijn bewerking van ‘Opening Night’ van Cassavetes die ik tien jaar geleden in deSingel zag. Het is me al regelmatig overkomen dat ik dacht: “potverdorie, hoe geniaal is dit!” Ivo van Hove heeft een heel duidelijke visie. Je krijgt als publiek van alles mee, ook over wat theater vandaag betekent. Voor Ivo Van Hove zijn België en Nederland natuurlijk te klein. Als David Bowie en Madonna je bellen om door jou geregisseerd te worden. En Halina Reijn van Toneelgroep Amsterdam, die hier ondertussen bekender is als columniste, is natuurlijk een kanon van een actrice.

Halina Reijn op de promofoto voor 'De Stille kracht' naar Couperus.

OPERA: Sam Vloemans – Babel (6+)

Trompettist en componist Sam Vloemans werkt momenteel aan een opera voor kinderen. Die gaat in januari in première in HETPALEIS waar hij componist aan huis is. Hij maakt ‘Babel’ met oa. I Solisti del Vento. Babel wordt gezongen in een taal die niet bestaat. Sam is één van de meest bedrijvige componisten die ik ken. Hij komt elk jaar wel met één of twee albums. Ik vind het fijn dat HETPALEIS behalve aan teksttheater ook ruimte geeft aan opera, dans, … ‘Sunjata’ (de voorstelling die Pieter Embrechts in 2006 voor HETPALEIS maakte, nvdr.) wordt er in 2017 hernomen.

Sam Vloemans werkt aan een opera voor kinderen

Meer Keuzes, keuzes, keuzes

VRTNU VRTNU VRTNU