Spring naar inhoud

An Pierlé

geschreven op 24 augustus 2015

In de rubriek Keuzes, keuzes, keuzes maakt elke week een kunstliefhebber in hart en nieren zijn/haar hoogstpersoonlijke selectie uit het actuele cultuuraanbod. An Pierlé werkte de voorbije maanden hard aan een nieuw repertoire, en dat - naast het feit dat ze een zeer fijne madam is - geeft haar voluit het recht om hier de aftrap te geven!

An Pierlé heeft een bewogen zomer achter de rug, niet alleen schreef An de soundtrack voor Jaco Van Dormael's nieuwste film Le tout nouveau testament, maar ook staat ze binnenkort samen met Fulco Ottervanger en Nathalie Teirlinck tijdens het Theaterfestival op de planken met de gloednieuwe theatervoorstelling Slumberland.

EXPO: Jean-Paul Lespagnard

“Een uitnodiging voor de overzichtstentoonstelling van de Belgische mode The Belgians: An Unexpected Fashion Story in Bozar katapulteerde me meteen terug in de tijd. De portretfoto op de affiche toont Kristina de Coninck, een jonge vrouw die in de jaren 80’ bijzonder vaak model stond voor de collecties van de Belgische modeontwerper Martin Margiela. Haar heb ik voor het eerst in Parijs ontmoet tijdens een internationaal modedefilé. Toen Dries Van Noten nog nieuwe, jonge modellen scoutte in het straatbeeld, kreeg ik via hem de uitgelezen kans om als model naar Parijs mee te reizen voor een modeshow.”

Kristina de Coninck stond bijzonder vaak model voor Martin Margiela's modecollecties.

“Ik heb altijd wel al een grote voorliefde gehad voor de Belgische mode; ook de trends van A.F. Vandevorst boeien me steeds opnieuw. Graag had ik nog het gedeelte van de Luikse designer Jean-Paul Lespagnard in deze expositie bezocht. Lespagnard heb ik voor het eerst ontmoet aan het prille begin van zijn modecarrière toen hij actief was als beginnend stylist. Intussen heeft hij een volledig parcours afgelegd en geniet Lespagnard volop waardering en erkenning in de internationale modewereld.”

“België herbergt enkele steengoede, gevestigde waarden, maar ook zijn er veel jonge, beloftevolle modeontwerpers. De overzichtstentoonstelling in Bozar biedt alvast een inzicht in wat er ooit bewoog en nu nog steeds leeft in de Belgische modewereld.”

FILM: Le tout nouveau testament

Le tout nouveau testament is een surrealistische, typisch Belgische langspeelfilm die verrassend actueel is. Ik hield voordien al van het filmisch oeuvre van Jaco van Dormael en ik was dan ook heel erg verrast toen Jaco me vroeg om de filmmuziek te produceren voor zijn vierde en nieuwste film. Het scenario is bijzonder intrigerend; God is een smeerlap en woont samen met zijn vrouw en tienjarige dochter in een appartement in Brussel. Over zijn zoon is al veel geschreven, maar weinig is bekend over zijn dochter Ea. God houdt zich bezig met wetten te ontwerpen om de mensheid te boycotten. Zijn dochter is dat zo beu dat ze, in navolging van haar broer, eveneens de aarde ontsnapt vlak nadat ze zijn computer heeft gehackt en iedereen een sms met zijn sterfdatum heeft verstuurd. Het is een bijzonder fascinerend idee.”

“Ik heb tijdens het productieproces van Le tout nouveau testament veel geleerd over filmproductie en muziek. Hoe muziek bijvoorbeeld een filmscène kan beïnvloeden en hoe een regisseur daarover nadenkt en voortdurend met bezig is.”

THEATER: Slumberland

“De voorbije tijd heb ik zoveel gewerkt dat ik amper theatervoorstellingen heb gezien, maar samen met de filmregisseuse Nathalie Teirlinck en Fulco Ottervanger hebben we de multimediale muziektheatervoorstelling Slumberland gemaakt. Het is initieel bedoeld voor kinderen vanaf zes jaar, maar we zijn geselecteerd bij het Theaterfestival in de volwassenafdeling (lacht). De filmisch-muzikale theaterproductie ligt me nauw aan het hart. Het neemt je mee in de wereld van de slaap, dromen, angsten en de ruimte. Het is zo’n zalige wereld om in te zijn. Het is ook heel leuk om samen met een muzikale virtuoos als Fulco Ottervanger te mogen werken en spelen.”

“We hebben naar aanleiding van deze voorstelling net een plaat opgenomen die dit najaar verschijnt. Het was een bijzondere ervaring, want het was ook de allereerste keer voor mij om een volledige plaat in het Nederlands te produceren. Daarin heb ik ook naarstig gezocht naar een eigen stem. Uiteindelijk heb ik die stem ook gevonden, maar ik had voordien wel een angst om mezelf in het Nederlands uit te drukken. De mensen die ik bewonder die in het Nederlands zingen zoals Stijn Meuris, Boudewijn De Groot, Thé Lau en Ramses Shaffy hebben een uitgesproken stijl; dat zijn allemaal muzikanten die de Nederlandse taal echt naar hun hand kunnen zetten. Je merkt dat het bijzonder moeilijk is met zo’n grote voorbeelden. Het Engels als zangtaal is veel makkelijker dan het Nederlands. In je moedertaal merk je meer de nuances op en het Nederlands is ook een minder open taal wat een andere stemplaatsing vergt.”

LITERATUUR: Mr Gwyn : Alessandro Barrico

"Mr Gwyn van Alessandro Barrico heeft me heel erg geraakt. Het is een flinterdun literair boek over een gevierd schrijver die beslist om op het hoogtepunt van zijn roem en populariteit zijn succesvolle schrijverscarrière definitief stop te zetten en voortaan alleen nog portretten van mensen wil schrijven. Daarin wordt zijn werkwijze over hoe hij de portretten vorm geeft uitvoerig in beschreven.

Dat schrijfproces heeft ook wel een sterke link met het schrijven van muziek waarin er bijna altijd sprake is van beschrijvingen. Het is bijzonder mooi geschreven en leest ook vlot. Het verhaal is heel aandoenlijk. Ik heb graag dat ik in de wereld van het boek aanwezig kan zijn en dat zowel de beelden als ook de personages haast tastbaar zijn."

MUZIEK: PJ Harvey – Let England Shake

“Als ik erover nadenk, ik luister belachelijk weinig muziek, al zijn mijn gedachten en ons huis steeds gevuld met muziek. Muziek waar ik het meeste naar luister is middeleeuwse of hedendaagse muziek omdat dat neutraler is voor mij (lacht). Ik luister bijvoorbeeld heel graag naar Orlandus Lassus. Dat is ook heel modern in zijn benadering van muziek, maar binnen de popmuziek is PJ Harvey met Let England Shake een wereldklasse van een plaat. Dit is het soort album dat mensen jaren later nog eens herontdekken.”

“Ik was net bezig met mijn soloplaat Strange Days en ik worstelde met moeilijk te schrijven nummers over oorlog, wat wel een hoog gegrepen thema is. Die nummers lieten me niet los en net op dat moment kwam PJ Harvey af met Let England Shake, een tekstueel steengoed, catchy studioalbum dat hetzelfde onderwerp behandelde. Onrechtstreeks heeft Harvey me wel muzikaal beïnvloed, ze is ook een fascinerende verschijning. Het is bijzonder moeilijk om als vrouw binnen de popmuziek stand te blijven houden, zeker op lange termijn, maar Harvey heeft daarin altijd een voor zichzelf vernieuwende en experimentele weg in weten te bewandelen waarbij ze steeds haar rock ’n roll-gehalte heeft kunnen behouden.”

An Pierlé schreef de soundtrack voor Jaco Van Dormael's nieuwste film Le tout nouveau testament. De langspeelfilm wordt op woensdag 2 september gereleased in de bioscoopzalen.

In de nieuwe theatervoorstelling Slumberland loodsen de live songs van An Pierlé en Fulco Ottervanger samen met de filmbeelden van Nathalie Teirlinck het publiek mee doorheen de mysteries van de slaap. Deze voorstelling kan je op 11 september bezichtigen tijdens het Theaterfestival 2015.

Meer cultuurnieuws in je mailbox? Schrijf je in voor de cultuurnieuwsbrief van Canvas.

VRTNU VRTNU VRTNU