Spring naar inhoud

Lisbeth Gruwez

geschreven op 29 oktober 2017

Lisbeth Gruwez

Lisbeth Gruwez en Maarten Van Cauwenberghe in Venetië.

De Kortrijkse danseres en choreografe Lisbeth Gruwez genoot van een opleiding bij het befaamde P.A.R.T.S, opgericht door onder meer Anne Teresa De Keersmaeker.

Jarenlang schitterde Gruwez als de muze van Jan Fabre. Ze maakte deel uit van Fabres guerriers de la beauté en was te zien in As long as the world needs a warrior's soul (2000), Je suis sang (2001) en Quando l'uomo principale è una donna (2004), een solo die Fabre voor haar creëerde.

Voetvolk

Lisbeth Gruwez tijdens een repetitie in Venetië.

In 2007 richtte ze samen met muzikant Maarten Van Cauwenberghe haar eigen gezelschap op: Voetvolk. De afgelopen tien jaar maakte het duo acht dansvoorstellingen, waarin de symbiose tussen auditieve prikkels en beweging centraal staat.

Lisbeth oogst wereldwijd lof met haar krachtige performances en intrigerende présence op het podium. In 2017 had ze de kans om tijdens de 11de Biënnale van de Moderne Dans haar voorstelling It’s going to get worse and worse and worse, my friend aan het publiek in Venetië te tonen.

Een nieuwe koers

Lisbeth Gruwez en Maarten Van Cauwenberghe tijdens een repetitie.

Met haar nieuwe creatie, een choreografie voor elf vrouwelijke dansers, wil ze radicaal van koers veranderen, zowel vormelijk als inhoudelijk.

Bovendien zal ze ook voor het eerst zelf niet mee dansen in haar eigen werk.

VRTNU VRTNU VRTNU