Spring naar inhoud

Wie is wie?

Hanne danst

Hanne Decoutere met Jean-Cristophe Maillot en Bernice Coppieters in Monaco - © Alain Honorez
geschreven op 14 januari 2019

Dansen doe je niet alleen. Wie corrigeert je houding? Wie steunt je wanneer het pijn begint te doen? En wie helpt je met een lach bij een traan?

In Hanne danst volg je niet alleen Hanne Decoutere, je maakt ook kennis met danscoach Geneviève, balletdirecteur Nadia, balletdansers Wim en Aki. Wie zijn dat en wat is hun palmares? Ontdek het hieronder.

Sidi Larbi Cherkaoui Artistiek directeur Ballet Vlaanderen

Sidi Larbi Cherkaoui Artistiek directeur Ballet Vlaanderen

De Belgisch-Marokkaanse choreograaf, regisseur en danser Sidi Larbi Cherkaoui creëerde zijn eerste choreografieën bij Les Ballets C de la B en maakte verder werk voor onder andere Les Ballets de Monte-Carlo, het ballet van het Grand Théâtre de Genève, het Nationale Ballet in Amsterdam, de Martha Graham Dance Company en het balletgezelschap van de Opera van Göteborg in Zweden.

In 2010 richtte hij zijn eigen gezelschap Eastman op waarvoor hij talloze werken creëerde met wereldwijd succes. Babel(words) was de eerste productie binnen Eastman. In 2012 ging Puz/zle in première op het Festival van Avignon. Dat jaar verzorgde hij ook de choreografie voor Anna Karenina, de film van Joe Wright met Keira Knightley en Jude Law.

Hij creëerde als choreograaf verder onder andere Sutra, Tezuka, 4D, Noetic, Fractus V, 生长genesis, m¡longa, Icon en Qutb, een voorstelling voor topdanseres Natalia Osipova. Hij stond in voor de choreografie van de opera's Das Rheingold en Siegfried (regie: Guy Cassiers) in Berlijn en Milaan en maakte voor het Ballet van de Opera van Parijs in 2013 Boléro met Damien Jalet en Marina Abramović en in 2016 delen van een nieuwe Notenkraker (Tsjaikovski) in samenwerking met choreografen Édouard Lock en Arthur Pita (deel van het tweeluik Iolanta/Casse-Noisette (regie: Dmitri Tcherniakov). Voor het Stuttgarter Ballett maakte hij een nieuwe Vuurvogel (Stravinsky), voor De Munt creëerde hij de opera Shell Shock (Nick Cave) en voor de Opera van München de barokopera Les Indes Galantes (Rameau).

Sidi Larbi Cherkaoui is sinds 2015 artistiek directeur van Ballet Vlaanderen, waarvoor hij reeds Fall, Exhibition en Requiem creëerde. In het seizoen 2017-2018 bracht hij zijn balletten L’Oiseau de feu en Memento Mori. Hij regisseerde en choreografeerde eveneens de opera Pelléas et Mélisande (2018) samen met regisseur en choreograaf Damien Jalet en Philip GlassSatyagraha (2018).


Geneviève Van Quaquebeke Danscoach van Hanne

Geneviève Van Quaquebeke Danscoach van Hanne

Geneviève Van Quaquebeke start in 1990 aan de Koninklijke Balletschool Antwerpen. Zes jaar later studeert ze af én wint ze de Prix Professionnel op de internationale concours van Lausanne. Meteen daarna vervoegt Geneviève het Koninklijk Ballet van Vlaanderen in 1996, waar ze als snel soliste wordt. Vier jaar later verhuist ze naar Les Ballets de Monte-Carlo, waar ze onder andere Romeo & Julia en Cinderella danst.

In 2003 keert Geneviève terug naar Ballet Vlaanderen, waar ze principal wordt in 2009. Ze danst in klassiekers als Het Zwanenmeer en Sleeping Beauty, en ook moderner werk zoals Impressing the Czar en Herman Schmerman.

Sinds 2013 runt Geneviève haar eigen balletschool, Studio Arabesque. Daarnaast geeft ze les aan de AP Hogeschool en aan de Koninklijke Balletschool Antwerpen.


Nadia Deferm Balletdirecteur Koninklijke Balletschool Antwerpen

Nadia Deferm Balletdirecteur Koninklijke Balletschool Antwerpen

Nadia Deferm is geboren in Hasselt, op 4 juni 1966. Ze volgt haar dansopleiding in de Koninklijke Balletschool Antwerpen, waar ze in 1984 afstudeert. Datzelfde jaar wint Nadia de Prix Professionnel op de internationale concours van Lausanne en bemachtigt ze een bronzen medaille in de eerste internationale New York Ballet Competition. Ze sluit aan bij Ballet Vlaanderen en danst er verschillende rollen als soliste. Daarna danst ze als soliste bij het Berner en Luzerner Theater van Ricardo Duse, Reda Sheta en Ben Van Cauwenbergh in Zwitserland. Tot slot wordt Nadia Deferm in 1992 soliste aan het State Theater Wiesbaden in Duitsland.

Na haar carrière als danseres wordt ze het hoofd van The International Ballet School BVC en jeugdcoördinator voor het Hessisches State Theater in Wiesbaden. In 2008 volgt Nadia een opleiding in gevorderde Vaganova-training bij Ursula Bormann en studeert ze af als Master of Arts in de Folkwang University in Essen. Tijdens deze studies is Nadia ook actief als balletleerkracht en coach in het Gymnasium Essen-Werden. Sinds 2014 is Nadia de artistiek directeur van de Koninklijke Balletschool Antwerpen.


Wim Vanlessen Professioneel balletdanser

Wim Vanlessen Professioneel balletdanser

Wim Vanlessen wordt opgeleid aan de Koninklijke Balletschool Antwerpen. Op 17-jarige leeftijd wint hij de zilveren medaille op het Concours International de Danse in Houlgate en de Prix Professionel op de Prix de Lausanne. In 1994 sluit hij zich aan bij het Ballet Vlaanderen, waar hij al snel opklimt naar de rang van Principal Dancer. Aki Saito wordt er zijn vaste danspartner en samen vormen ze wellicht het bekendste balletkoppel dat België ooit heeft gekend.

In het vaktijdschrift Dance Europe wordt hij in 2017 genomineerd in de categorie Outstanding Perfomance of a Male Dancer voor zijn prestatie in Spartacus. Wim wordt veel uitgenodigd als gastdanser voor internationale galavoorstellingen. Hij zet dit jaar een punt achter zijn carrière als principal. In 2016 vertolkte hij voor het eerst en met bravoure Boléro van Maurice Béjart, en met diezelfde rol neemt hij nu ook afscheid van het publiek.


Altea Nunez Choreograaf

Altea Nunez Choreograaf

De Spaanse Altea Nuñez start in de Victor Ullate Balletschool in Madrid en trekt daarna naar het Conservatorium van Den Haag. Na drie jaar bij de Ullate Company, sluit ze aan bij Ballet Vlaanderen. Ze danst er klassieke rollen zoals Julia (Romeo en Julia), Myrthe (Giselle) en Gamzatti (La Bayadère) en wordt gepromoveerd tot solist. In 2006 wordt ze er eerste solist of principal.

Sinds 2014 focust Altea zich op choreografie. Haar eerste choreografieën, Contigo en Claroscuro, creëerde ze voor Ballet Vlaanderen. Sindsdien werkte ze al voor tal van internationale gezelschappen. Altea geeft ook les in klassiek ballet en choreografie-workshops aan dansschool Arabesque en aan de Koninklijke Balletschool van Antwerpen.


Jean-Christophe Maillot choreograaf & directeur Les Ballets de Monte-Carlo

Jean-Christophe Maillot choreograaf & directeur Les Ballets de Monte-Carlo

Jean-Christophe Maillot start zijn dansopleiding aan het Nationaal Conservatorium in Tours en gaat daarna naar de internationale dansschool van Rosella Hightower in Cannes. Hij wint de Prix Lausanne in 1977 en start zijn professionele danscarrière bij het Ballet van Hamburg, waar hij uitgroeit tot solist.

Zijn danscarrière komt plots ten einde door een ongeval maar gelukkig vindt hij een 2de adem als choreograaf. Eerst gaat hij aan de slag bij het Ballet du Grand Théatre van Tours, waar hij een 20-tal balletten creëert. Vanaf september 1993 wordt Jean-Christophe Maillot Choreograaf/Directeur van Les Ballets de Monte-Carlo, hij is het hart en de ziel van het gezelschap. Sinds hij aan het roer staat, is het ballet een nieuwe richting ingeslagen. Hij heeft bijna 40 balletten geschreven, sommige ervan reizen nog altijd de wereld rond: Roméo et Juliette, Lac, Le Songe, Cinderella, Faust… Met dat laatste ballet won hij ook de prestigieuze Benois de la Dance voor beste Choreograaf. In totaal creëerde Maillot al 80 balletten.

© - Alain Honorez


Bernice Coppieters Hoofd van de balletmeesters in Les Ballets de Monte-Carlo

Bernice Coppieters Hoofd van de balletmeesters in Les Ballets de Monte-Carlo

Bernice Coppieters studeert in 1988 af aan de Koninklijke Balletschool Antwerpen. Dat jaar gaat ze naar de Julliard School in New York, wint ze de Prix Lausanne en keert ze terug naar Ballet Vlaanderen waar ze tot solist benoemd wordt. In 1991 start ze bij het Ballet van Monte-Carlo, waar ze al snel prima ballerina wordt. Ze is de muze van Maillot bij de creatie van verschillende choreografieën zoals Cinderella, La Belle, Faust en uiteraard ook voor Juliette in Romeo en Juliette. Daarnaast vertolkt ze ook de hoofdrollen in verschillende Russische klassiekers, in werken van George Balanchine en in hedendaagse choreografiën van Jiri Kylian, William Forsythe en Maurice Béjart. In 2007 wint zij de Benois de la Danse voor beste Ballerina. Sinds 2015 is Bernice hoofd van de balletmeesters in het ballet van Monte-Carlo. Ze waakt erover dat de dansers de balletten van Maillot zo correct mogelijk uitvoeren.

© - Alain Honorez


Greet Boterman Pilates leerkracht

Greet Boterman Pilates leerkracht

Greet studeert in 1996 af aan de Koninklijke Balletschool in Antwerpen en zet haar onderwijs verder in de lerarenopleiding van de Royal Ballet School in Londen. Ze heeft haar eigen Pilates en Gyrotonic® Studio waar zij professionele dansers en dansers in opleiding intensief begeleidt naar kwetsuren preventie toe.

Sinds 2011 is Greet Boterman docent vakdidactiek klassieke dans en stagebegeleider klassieke dans aan de specifieke lerarenopleiding dans aan het Koninklijk Conservatorium van de AP Hogeschool Antwerpen.


Kimmy Lauwens Dansleerkracht pointes

Kimmy Lauwens Dansleerkracht pointes

Kimmy Lauwens volgt haar balletopleiding aan de Koninklijke Balletschool van Antwerpen. Zij danst bij Ballet Vlaanderen en het Basler Ballett in Zwitserland waar zij stukken van Balanchine, Nureyev, Forsythe en Béjart danst. Lesgeven is een passie van Kimmy ze begint als dansleerkracht aan de Koninklijke Balletschool van Antwerpen. Van 2003 tot 2009 leidt Kimmy de school als artistiek directeur. Ze wordt verkozen als ambassadrice van de Internationale Balletcompetitie Prix de Lausanne.

Ze geeft nog steeds les aan de Koninklijke Balletschool van Antwerpen. Zij is ook gastdocente voor het vak dansanalyse aan de Bacheloropleiding van AP Hogeschool Antwerpen-Koninklijk Conservatorium, Dans. Zij geeft bijscholingen en internationale opleidingen voor dansleerkrachten. Kimmy wordt internationaal gevraagd als gastleraar en als jurylid voor danscompetities.


Nancy Osbaldeston Principal Ballet Vlaanderen

Nancy Osbaldeston Principal Ballet Vlaanderen

Nancy Osbaldeston (°1989) studeerde aan de Cardwell Theatre School en de English National Ballet School. In 2008 begon ze bij de English National Ballet Company waar ze rollen danste zoals Lead Bandit Girl in Roland Petits Carmen, Pas de Cinq, Serenade solo in Suite en Blanc (Serge Lifar), Stiefzus in Assepoester (Michael Corder), Neopolitan, Cygnets in Swan Lake in the Round (Derek Deane) en Ballerina in Petrushka van Michel Fokine. Voor deze laatste werd ze genomineerd voor een National Dance Award for Outstanding Female Classical Performance. In 2013 won ze de ENB Emerging Dancer Award. Voor ze naar Antwerpen kwam werd ze gepromoveerd tot First Artist in het English National Ballet.

Sinds 2014 maakt ze deel uit van Ballet Vlaanderen als half-soliste. Ze werd in 2016 gepromoveerd tot solist en in 2017 tot principal.


Gabor Kapin Balletmeester Ballet Vlaanderen en danspartner van Hanne

Gabor Kapin Balletmeester Ballet Vlaanderen en danspartner van Hanne

Gabor Kapin begon zijn dansopleiding aan de Hongaarse Dansacademie. Als balletstudent in Boedapest danste Gabor al in de producties van Doornroosje, De Notenkraker, Coppelia, en Balanchine’s Sonnambula. In 1999 trok hij naar de Verenigde Staten en vervoegde er het Carolina Ballet, waar hij snel opklom tot solist. Van 2005 tot 2008 sloot Gabor zich aan bij het Boston Ballet waar hij met tal van hedendaagse en moderne choreografen kon werken.

In augustus 2013 werd Gabor principal bij Ballet Vlaanderen. Vanaf het seizoen 2016-2017 nam hij reeds talrijke taken op als balletmeester. Hij is fulltime balletmeester sinds het seizoen 2017-2018.


Aki Saito Professioneel ballerina

Aki Saito Professioneel ballerina

Aki Saito is geboren in Japan, waar ze vanaf haar 7de haar balletopleiding begon. In 1990 wint ze de eerste prijs in de Japanse Competitie voor Jonge Dansers**. Daarna volgt de Gouden medaille in het Concours International de Danse in Houlgate, Frankrijk. In 1991 krijgt ze een beurs door de Prix de Lausanne waarmee ze kan studeren aan de Koninklijke Balletsschool in Antwerpen. In 1994 sluit ze zich aan bij het Ballet Vlaanderen als half-soliste en in 1998 wordt ze eerste soliste. Ze wordt tot principal gepromoveerd in 2004 en heeft sindsdien de meeste principal-rollen gedanst in het klassieke en hedendaagse repertoire van het gezelschap, waaronder een nieuwe versie van Het Zwanenmeer, gecreëerd voor haar en haar partner Wim Vanlessen door Marcia Haydée.

Aki is ook een veelgevraagd gastdanser in verschillende internationale gezelschappen en op gala-voorstellingen. Ze was jurylid bij de Prix de Lausanne in 2003, 2005, 2007 en 2017 en bij de Prix Carpeaux in 2009. In 2007 ontving ze de Ballet 2000 Critics Award in Cannes en werd gevraagd voor verschillende internationale dansstages. In 2015 werd ze ook verkozen tot Outstanding performance door DANCE EUROPE voor haar rol als Tatiana in John Cranko’s Onegin en voor Love Fear Loss van Ricardo Amarante. In 2016 werd ze geëerd tot Ridder in de Leopoldsorde.


Sidi Larbi Cherkaoui Artistiek directeur Ballet Vlaanderen

De Belgisch-Marokkaanse choreograaf, regisseur en danser Sidi Larbi Cherkaoui creëerde zijn eerste choreografieën bij Les Ballets C de la B en maakte verder werk voor onder andere Les Ballets de Monte-Carlo, het ballet van het Grand Théâtre de Genève, het Nationale Ballet in Amsterdam, de Martha Graham Dance Company en het balletgezelschap van de Opera van Göteborg in Zweden.

In 2010 richtte hij zijn eigen gezelschap Eastman op waarvoor hij talloze werken creëerde met wereldwijd succes. Babel(words) was de eerste productie binnen Eastman. In 2012 ging Puz/zle in première op het Festival van Avignon. Dat jaar verzorgde hij ook de choreografie voor Anna Karenina, de film van Joe Wright met Keira Knightley en Jude Law.

Hij creëerde als choreograaf verder onder andere Sutra, Tezuka, 4D, Noetic, Fractus V, 生长genesis, m¡longa, Icon en Qutb, een voorstelling voor topdanseres Natalia Osipova. Hij stond in voor de choreografie van de opera's Das Rheingold en Siegfried (regie: Guy Cassiers) in Berlijn en Milaan en maakte voor het Ballet van de Opera van Parijs in 2013 Boléro met Damien Jalet en Marina Abramović en in 2016 delen van een nieuwe Notenkraker (Tsjaikovski) in samenwerking met choreografen Édouard Lock en Arthur Pita (deel van het tweeluik Iolanta/Casse-Noisette (regie: Dmitri Tcherniakov). Voor het Stuttgarter Ballett maakte hij een nieuwe Vuurvogel (Stravinsky), voor De Munt creëerde hij de opera Shell Shock (Nick Cave) en voor de Opera van München de barokopera Les Indes Galantes (Rameau).

Sidi Larbi Cherkaoui is sinds 2015 artistiek directeur van Ballet Vlaanderen, waarvoor hij reeds Fall, Exhibition en Requiem creëerde. In het seizoen 2017-2018 bracht hij zijn balletten L’Oiseau de feu en Memento Mori. Hij regisseerde en choreografeerde eveneens de opera Pelléas et Mélisande (2018) samen met regisseur en choreograaf Damien Jalet en Philip GlassSatyagraha (2018).

Geneviève Van Quaquebeke Danscoach van Hanne

Geneviève Van Quaquebeke start in 1990 aan de Koninklijke Balletschool Antwerpen. Zes jaar later studeert ze af én wint ze de Prix Professionnel op de internationale concours van Lausanne. Meteen daarna vervoegt Geneviève het Koninklijk Ballet van Vlaanderen in 1996, waar ze als snel soliste wordt. Vier jaar later verhuist ze naar Les Ballets de Monte-Carlo, waar ze onder andere Romeo & Julia en Cinderella danst.

In 2003 keert Geneviève terug naar Ballet Vlaanderen, waar ze principal wordt in 2009. Ze danst in klassiekers als Het Zwanenmeer en Sleeping Beauty, en ook moderner werk zoals Impressing the Czar en Herman Schmerman.

Sinds 2013 runt Geneviève haar eigen balletschool, Studio Arabesque. Daarnaast geeft ze les aan de AP Hogeschool en aan de Koninklijke Balletschool Antwerpen.

Nadia Deferm Balletdirecteur Koninklijke Balletschool Antwerpen

Nadia Deferm is geboren in Hasselt, op 4 juni 1966. Ze volgt haar dansopleiding in de Koninklijke Balletschool Antwerpen, waar ze in 1984 afstudeert. Datzelfde jaar wint Nadia de Prix Professionnel op de internationale concours van Lausanne en bemachtigt ze een bronzen medaille in de eerste internationale New York Ballet Competition. Ze sluit aan bij Ballet Vlaanderen en danst er verschillende rollen als soliste. Daarna danst ze als soliste bij het Berner en Luzerner Theater van Ricardo Duse, Reda Sheta en Ben Van Cauwenbergh in Zwitserland. Tot slot wordt Nadia Deferm in 1992 soliste aan het State Theater Wiesbaden in Duitsland.

Na haar carrière als danseres wordt ze het hoofd van The International Ballet School BVC en jeugdcoördinator voor het Hessisches State Theater in Wiesbaden. In 2008 volgt Nadia een opleiding in gevorderde Vaganova-training bij Ursula Bormann en studeert ze af als Master of Arts in de Folkwang University in Essen. Tijdens deze studies is Nadia ook actief als balletleerkracht en coach in het Gymnasium Essen-Werden. Sinds 2014 is Nadia de artistiek directeur van de Koninklijke Balletschool Antwerpen.

Wim Vanlessen Professioneel balletdanser

Wim Vanlessen wordt opgeleid aan de Koninklijke Balletschool Antwerpen. Op 17-jarige leeftijd wint hij de zilveren medaille op het Concours International de Danse in Houlgate en de Prix Professionel op de Prix de Lausanne. In 1994 sluit hij zich aan bij het Ballet Vlaanderen, waar hij al snel opklimt naar de rang van Principal Dancer. Aki Saito wordt er zijn vaste danspartner en samen vormen ze wellicht het bekendste balletkoppel dat België ooit heeft gekend.

In het vaktijdschrift Dance Europe wordt hij in 2017 genomineerd in de categorie Outstanding Perfomance of a Male Dancer voor zijn prestatie in Spartacus. Wim wordt veel uitgenodigd als gastdanser voor internationale galavoorstellingen. Hij zet dit jaar een punt achter zijn carrière als principal. In 2016 vertolkte hij voor het eerst en met bravoure Boléro van Maurice Béjart, en met diezelfde rol neemt hij nu ook afscheid van het publiek.

Altea Nunez Choreograaf

De Spaanse Altea Nuñez start in de Victor Ullate Balletschool in Madrid en trekt daarna naar het Conservatorium van Den Haag. Na drie jaar bij de Ullate Company, sluit ze aan bij Ballet Vlaanderen. Ze danst er klassieke rollen zoals Julia (Romeo en Julia), Myrthe (Giselle) en Gamzatti (La Bayadère) en wordt gepromoveerd tot solist. In 2006 wordt ze er eerste solist of principal.

Sinds 2014 focust Altea zich op choreografie. Haar eerste choreografieën, Contigo en Claroscuro, creëerde ze voor Ballet Vlaanderen. Sindsdien werkte ze al voor tal van internationale gezelschappen. Altea geeft ook les in klassiek ballet en choreografie-workshops aan dansschool Arabesque en aan de Koninklijke Balletschool van Antwerpen.

Jean-Christophe Maillot choreograaf & directeur Les Ballets de Monte-Carlo

Jean-Christophe Maillot start zijn dansopleiding aan het Nationaal Conservatorium in Tours en gaat daarna naar de internationale dansschool van Rosella Hightower in Cannes. Hij wint de Prix Lausanne in 1977 en start zijn professionele danscarrière bij het Ballet van Hamburg, waar hij uitgroeit tot solist.

Zijn danscarrière komt plots ten einde door een ongeval maar gelukkig vindt hij een 2de adem als choreograaf. Eerst gaat hij aan de slag bij het Ballet du Grand Théatre van Tours, waar hij een 20-tal balletten creëert. Vanaf september 1993 wordt Jean-Christophe Maillot Choreograaf/Directeur van Les Ballets de Monte-Carlo, hij is het hart en de ziel van het gezelschap. Sinds hij aan het roer staat, is het ballet een nieuwe richting ingeslagen. Hij heeft bijna 40 balletten geschreven, sommige ervan reizen nog altijd de wereld rond: Roméo et Juliette, Lac, Le Songe, Cinderella, Faust… Met dat laatste ballet won hij ook de prestigieuze Benois de la Dance voor beste Choreograaf. In totaal creëerde Maillot al 80 balletten.

© - Alain Honorez

Bernice Coppieters Hoofd van de balletmeesters in Les Ballets de Monte-Carlo

Bernice Coppieters studeert in 1988 af aan de Koninklijke Balletschool Antwerpen. Dat jaar gaat ze naar de Julliard School in New York, wint ze de Prix Lausanne en keert ze terug naar Ballet Vlaanderen waar ze tot solist benoemd wordt. In 1991 start ze bij het Ballet van Monte-Carlo, waar ze al snel prima ballerina wordt. Ze is de muze van Maillot bij de creatie van verschillende choreografieën zoals Cinderella, La Belle, Faust en uiteraard ook voor Juliette in Romeo en Juliette. Daarnaast vertolkt ze ook de hoofdrollen in verschillende Russische klassiekers, in werken van George Balanchine en in hedendaagse choreografiën van Jiri Kylian, William Forsythe en Maurice Béjart. In 2007 wint zij de Benois de la Danse voor beste Ballerina. Sinds 2015 is Bernice hoofd van de balletmeesters in het ballet van Monte-Carlo. Ze waakt erover dat de dansers de balletten van Maillot zo correct mogelijk uitvoeren.

© - Alain Honorez

Greet Boterman Pilates leerkracht

Greet studeert in 1996 af aan de Koninklijke Balletschool in Antwerpen en zet haar onderwijs verder in de lerarenopleiding van de Royal Ballet School in Londen. Ze heeft haar eigen Pilates en Gyrotonic® Studio waar zij professionele dansers en dansers in opleiding intensief begeleidt naar kwetsuren preventie toe.

Sinds 2011 is Greet Boterman docent vakdidactiek klassieke dans en stagebegeleider klassieke dans aan de specifieke lerarenopleiding dans aan het Koninklijk Conservatorium van de AP Hogeschool Antwerpen.

Kimmy Lauwens Dansleerkracht pointes

Kimmy Lauwens volgt haar balletopleiding aan de Koninklijke Balletschool van Antwerpen. Zij danst bij Ballet Vlaanderen en het Basler Ballett in Zwitserland waar zij stukken van Balanchine, Nureyev, Forsythe en Béjart danst. Lesgeven is een passie van Kimmy ze begint als dansleerkracht aan de Koninklijke Balletschool van Antwerpen. Van 2003 tot 2009 leidt Kimmy de school als artistiek directeur. Ze wordt verkozen als ambassadrice van de Internationale Balletcompetitie Prix de Lausanne.

Ze geeft nog steeds les aan de Koninklijke Balletschool van Antwerpen. Zij is ook gastdocente voor het vak dansanalyse aan de Bacheloropleiding van AP Hogeschool Antwerpen-Koninklijk Conservatorium, Dans. Zij geeft bijscholingen en internationale opleidingen voor dansleerkrachten. Kimmy wordt internationaal gevraagd als gastleraar en als jurylid voor danscompetities.

Nancy Osbaldeston Principal Ballet Vlaanderen

Nancy Osbaldeston (°1989) studeerde aan de Cardwell Theatre School en de English National Ballet School. In 2008 begon ze bij de English National Ballet Company waar ze rollen danste zoals Lead Bandit Girl in Roland Petits Carmen, Pas de Cinq, Serenade solo in Suite en Blanc (Serge Lifar), Stiefzus in Assepoester (Michael Corder), Neopolitan, Cygnets in Swan Lake in the Round (Derek Deane) en Ballerina in Petrushka van Michel Fokine. Voor deze laatste werd ze genomineerd voor een National Dance Award for Outstanding Female Classical Performance. In 2013 won ze de ENB Emerging Dancer Award. Voor ze naar Antwerpen kwam werd ze gepromoveerd tot First Artist in het English National Ballet.

Sinds 2014 maakt ze deel uit van Ballet Vlaanderen als half-soliste. Ze werd in 2016 gepromoveerd tot solist en in 2017 tot principal.

Gabor Kapin Balletmeester Ballet Vlaanderen en danspartner van Hanne

Gabor Kapin begon zijn dansopleiding aan de Hongaarse Dansacademie. Als balletstudent in Boedapest danste Gabor al in de producties van Doornroosje, De Notenkraker, Coppelia, en Balanchine’s Sonnambula. In 1999 trok hij naar de Verenigde Staten en vervoegde er het Carolina Ballet, waar hij snel opklom tot solist. Van 2005 tot 2008 sloot Gabor zich aan bij het Boston Ballet waar hij met tal van hedendaagse en moderne choreografen kon werken.

In augustus 2013 werd Gabor principal bij Ballet Vlaanderen. Vanaf het seizoen 2016-2017 nam hij reeds talrijke taken op als balletmeester. Hij is fulltime balletmeester sinds het seizoen 2017-2018.

Aki Saito Professioneel ballerina

Aki Saito is geboren in Japan, waar ze vanaf haar 7de haar balletopleiding begon. In 1990 wint ze de eerste prijs in de Japanse Competitie voor Jonge Dansers**. Daarna volgt de Gouden medaille in het Concours International de Danse in Houlgate, Frankrijk. In 1991 krijgt ze een beurs door de Prix de Lausanne waarmee ze kan studeren aan de Koninklijke Balletsschool in Antwerpen. In 1994 sluit ze zich aan bij het Ballet Vlaanderen als half-soliste en in 1998 wordt ze eerste soliste. Ze wordt tot principal gepromoveerd in 2004 en heeft sindsdien de meeste principal-rollen gedanst in het klassieke en hedendaagse repertoire van het gezelschap, waaronder een nieuwe versie van Het Zwanenmeer, gecreëerd voor haar en haar partner Wim Vanlessen door Marcia Haydée.

Aki is ook een veelgevraagd gastdanser in verschillende internationale gezelschappen en op gala-voorstellingen. Ze was jurylid bij de Prix de Lausanne in 2003, 2005, 2007 en 2017 en bij de Prix Carpeaux in 2009. In 2007 ontving ze de Ballet 2000 Critics Award in Cannes en werd gevraagd voor verschillende internationale dansstages. In 2015 werd ze ook verkozen tot Outstanding performance door DANCE EUROPE voor haar rol als Tatiana in John Cranko’s Onegin en voor Love Fear Loss van Ricardo Amarante. In 2016 werd ze geëerd tot Ridder in de Leopoldsorde.

VRTNU VRTNU VRTNU