Spring naar inhoud

Wat is de Belgische x-factor?

© rr
geschreven op 07 februari 2019
Om haar lievelingsballet Romeo en Julia te mogen dansen moest Hanne persoonlijk toestemming vragen aan de choreograaf van het stuk, Jean-Christophe Maillot. Hij staat aan het hoofd van Les Ballets de Monte-Carlo in Monaco.

Het is een wereldberoemd gezelschap, met tientallen dansers uit de hele wereld. Doorheen de jaren hebben er behoorlijk wat Belgische dansers geschitterd. En ook nu draaien er verschillende Belgen mee, in allerlei rollen. Is dat toeval? Of heeft Monaco een boontje voor ons land?

Bernice Coppieters

Bernice Coppieters

Bernice Coppieters (°1970) studeerde in Antwerpen, trok daarna naar New York en sloot in 1988 aan bij Ballet Vlaanderen. In 1991 begon haar avontuur bij Les Ballets de Monte-Carlo. Ze inspireerde choreograaf Jean-Christophe Maillot, die onvergetelijke rollen voor haar creëerde: Juliette in Romeo et Juliette, de titelrol in La Belle (Doornroosje), Titania in Le Songe (Midzomernachtsdroom), de dood in Faust, …

Ze danste grote rollen in talloze beroemde balletten (zoals Daphnis et Chloé, Les Sylphides, The Firebird en L’Après-midi d’un Faune) en werkte samen met tientallen hedendaagse choreografen. Maurice Béjart gaf haar hoogstpersoonlijk de toestemming om zijn Boléro te dansen. Vandaag is Bernice hoofd van de balletmeesters bij Les Ballets de Monte-Carlo.

Bernice: "Ik heb heel veel geluk gehad. Ik was nog maar twintig toen ik naar Monaco mocht, en één jaar later werd Jean-Christophe er directeur. Dat de compagnie nu zo’n goede naam heeft, is voor een groot deel aan hem te danken. Hij maakt sterke choreografieën en zorgt voor een heel fijne werksfeer, niet enkel tussen de dansers maar in alle afdelingen. We hebben op dit moment weer verschillende jonge Belgische dansers in de compagnie. Ik vind het natuurlijk heel tof om hen een beetje onder mijn vleugels te nemen en zoveel mogelijk te laten evolueren."


Geneviève Van Quaquebeke

Geneviève Van Quaquebeke

Geneviève Van Quaquebeke startte in 1990 aan de Koninklijke Balletschool Antwerpen. Zes jaar later studeerde ze af én won ze de Prix Professionnel op het Internationale concours van Lausanne. Meteen daarna vervoegde Geneviève het Koninklijk Ballet van Vlaanderen, waar ze soliste werd.

Vier jaar later verhuisde ze naar Les Ballets de Monte-Carlo, waar ze onder andere Romeo et Juliette, Cendrillon, Vers un Paysage (Jean Christophe Maillot), Bella Figura (Kylian), Second Detail en Enemy in the Figure (William Forsythe) danste. In 2003 keerde ze terug naar België en sloot ze weer aan bij Ballet Vlaanderen, waar ze haar carrière beëindigde als principal danseres in 2013. Vandaag geeft ze les aan de Koninklijke Balletschool en de Artesis hogeschool en runt ze haar eigen dansschool Dansstudio Arabesque.

Geneviève: "Ik denk dat Belgen zo in trek zijn omdat het harde werkers zijn, gedreven dansers. Ze zijn nuchter, niet te vol van zichzelf. En het zijn artiesten. Ze hebben een artistieke individualiteit waarmee ze hun dans een extra dimensie geven die ontbreekt bij puur technische dansers."


Jeroen Verbruggen

Jeroen Verbruggen

Jeroen Verbruggen (°1983) studeerde aan de Koninklijke Balletschool van Antwerpen. Hij nam succesvol deel aan de Prix de Lausanne in 2000 waar hij de publieksprijs en een zilver medaille met beurs won. Hij voegde zich bij Ballet Vlaanderen in Antwerpen en sloot zich in 2004 aan bij Les Ballets de Monte-Carlo, waar hij tien jaar danste. Jeroens repertoire bestaat uit grote rollen gecreëerd in Jean Christophe Maillots creaties, zoals Puck in Le Songe, Daphnis in Daphnis et Chloé. Maar ook Belvolio, Mercurio en Romeo in Romeo et Juliette, De Prins in Assepoester, De Zoon in Balanchines Prodigal Son. Daarnaast nam hij ook verschillende gastrollen voor zijn rekening.

Voor het seizoen 2012 vroeg Jean-Christophe Maillot Jeroen om zijn eerste officiële choreografie te maken voor Les Ballets de Monte-Carlo: Kill Bambi. In juli 2013 maakte hij een nieuwe creatie: Arithmophobia. In september 2014 zette Jeroen zijn danscarrière stop om zijn energie volledig te steken in choreografie. In september 2015 gaf Jean Christophe Maillot hem de kans om deel uit te maken van Les Ballets de Monte-Carlo als jonge choreograaf in residence.


Katrin Schrader

Katrin Schrader

De Duits-Belgische Katrin Schrader (°1997) is geboren in Etterbeek. Ze studeerde aan de Princess Grace Academy in Monaco, waar ze danste in verschillende stukken van Jean-Christophe Maillot.

In 2016 sloot ze aan bij Les Ballets de Monte-Carlo. Ze danste al rollen in Lac, Cendrillon, La Belle en Le Songe.


Jaat Benoot

Jaat Benoot

Jaat Benoot (°1997) studeerde aan de Koninklijke Balletschool van Antwerpen. De Princess Grace Academy organiseert jaarlijks zomerstages. Toen hij zestien was, waagde Jaat zijn kans. Hij mocht er meteen de hele opleiding volgen. Geweldig nieuws, maar een dure grap: de opleiding en het verplichte internaat kosten samen 13.000 euro per jaar. Bovendien is het leven op internaat bijzonder streng, op het militaire af. Daar doen de richtlijnen over hoe je je bed moet opmaken alvast aan denken. Maar de opleiding loonde: in 2017 werd Jaat lid van Les Ballets De Monte-Carlo. Jaat is de jongere broer van Tiesj Benoot, die wielrenner is.


Tessa Vanheusden

Tessa Vanheusden

Tessa Vanheusden volgde tussen 2004 en 2010 les aan de Koninklijke Balletschool Antwerpen. Daarna sloot ze aan bij het corps de ballet van Ballet Vlaanderen. Na een periode bij het Duitse balletgezelschap van Gelsenkirchen, danst ze nu bij Les Ballets de Monte-Carlo.


Chris Roelandt

Chris Roelandt

Chris Roelandt (°1969), die geboren werd in Denderleeuw, studeerde in Antwerpen en sloot in 1988 aan bij Ballet Vlaanderen. Daar werd hij in 1990 solist. In 1995 nodigde Jean-Christophe Maillot hem uit bij Les Ballets De Monte-Carlo, waar hij ook solist werd. Hij danste in onder meer La Valse, Vers un Pays Sage, Concert d'Anges, Cendrillon, La Belle en Le Songe. In Hannes favoriete balletvoorstelling Romeo et Juliette danste hij de hoofdrol naast Bernice Coppieters. Hij woont nog steeds in Monaco en werkt voor Les Ballets de Monte-Carlo.


Agalie Vandamme

Agalie Vandamme

Agalie Vandamme studeerde aan de Koninklijke Balletschool Antwerpen en sloot op haar achttiende aan bij Ballet Vlaanderen. Daar werd ze in 2002 solist. Het jaar daarop trok ze naar Monte Carlo om er te werken met Jean-Christophe Maillot. In 2008 ruilde ze Monaco in voor Lyon. Vandaag assisteert ze verschillende choreografen en geeft ze dansles.


Zino Merckx

Zino Merckx

Zino Merckx begon als turner, maar koos uiteindelijk toch voor dans. Hij studeerde aan de Koninklijke Balletschool van Antwerpen en aan de balletschool van de Parijse Opera. Hierna vervolledigde hij zijn opleiding in de San Francisco Ballet School. Ricardo Amarante vroeg hem om naar het Astana Ballet van Kazachstan te komen als solist. In januari 2019 startte hij bij Les Ballet des Monte-Carlo. Hij is de zoon van Inge De Ridder, die Hanne advies gaf over hoe een topsporter moet eten.


Sidi Larbi Cherkaoui

Sidi Larbi Cherkaoui

Choreograaf Sidi Larbi Cherkaoui werkte al vaak met Jean-Christophe Maillot. De samenwerking begon met In Memoriam (2004), gevolgd door Mea Culpa (2006) en daarna Memento Mori (2017).

Voor Cherkaoui voelt werken met Les Ballets de Monte-Carlo een beetje als thuiskomen: "Sommige mensen die ik ken dansen nog steeds, anderen zijn balletmeesters of docenten geworden. Je krijgt de indruk dat het gezelschap veranderd is, maar eigenlijk is het nog steeds hetzelfde. Het is erg ontroerend om terug te zijn."


Grégory Deltenre

Grégory Deltenre

Grégory Deltenre studeerde ballet in Mons en Keulen. Hij kon starten bij het Staatstheater van Wiesbaden, en danste daarna bij Les Ballets de Monte-Carlo, onder meer in Romeo et Juliette. In 2003 trok hij naar het Ballet du Grand Théâtre in Genève, waar hij meedanste in Loin van Sidi Larbi Cherkaoui. Nu is hij er balletmeester.


Bernice Coppieters

Bernice Coppieters (°1970) studeerde in Antwerpen, trok daarna naar New York en sloot in 1988 aan bij Ballet Vlaanderen. In 1991 begon haar avontuur bij Les Ballets de Monte-Carlo. Ze inspireerde choreograaf Jean-Christophe Maillot, die onvergetelijke rollen voor haar creëerde: Juliette in Romeo et Juliette, de titelrol in La Belle (Doornroosje), Titania in Le Songe (Midzomernachtsdroom), de dood in Faust, …

Ze danste grote rollen in talloze beroemde balletten (zoals Daphnis et Chloé, Les Sylphides, The Firebird en L’Après-midi d’un Faune) en werkte samen met tientallen hedendaagse choreografen. Maurice Béjart gaf haar hoogstpersoonlijk de toestemming om zijn Boléro te dansen. Vandaag is Bernice hoofd van de balletmeesters bij Les Ballets de Monte-Carlo.

Bernice: "Ik heb heel veel geluk gehad. Ik was nog maar twintig toen ik naar Monaco mocht, en één jaar later werd Jean-Christophe er directeur. Dat de compagnie nu zo’n goede naam heeft, is voor een groot deel aan hem te danken. Hij maakt sterke choreografieën en zorgt voor een heel fijne werksfeer, niet enkel tussen de dansers maar in alle afdelingen. We hebben op dit moment weer verschillende jonge Belgische dansers in de compagnie. Ik vind het natuurlijk heel tof om hen een beetje onder mijn vleugels te nemen en zoveel mogelijk te laten evolueren."

Geneviève Van Quaquebeke

Geneviève Van Quaquebeke startte in 1990 aan de Koninklijke Balletschool Antwerpen. Zes jaar later studeerde ze af én won ze de Prix Professionnel op het Internationale concours van Lausanne. Meteen daarna vervoegde Geneviève het Koninklijk Ballet van Vlaanderen, waar ze soliste werd.

Vier jaar later verhuisde ze naar Les Ballets de Monte-Carlo, waar ze onder andere Romeo et Juliette, Cendrillon, Vers un Paysage (Jean Christophe Maillot), Bella Figura (Kylian), Second Detail en Enemy in the Figure (William Forsythe) danste. In 2003 keerde ze terug naar België en sloot ze weer aan bij Ballet Vlaanderen, waar ze haar carrière beëindigde als principal danseres in 2013. Vandaag geeft ze les aan de Koninklijke Balletschool en de Artesis hogeschool en runt ze haar eigen dansschool Dansstudio Arabesque.

Geneviève: "Ik denk dat Belgen zo in trek zijn omdat het harde werkers zijn, gedreven dansers. Ze zijn nuchter, niet te vol van zichzelf. En het zijn artiesten. Ze hebben een artistieke individualiteit waarmee ze hun dans een extra dimensie geven die ontbreekt bij puur technische dansers."

Jeroen Verbruggen

Jeroen Verbruggen (°1983) studeerde aan de Koninklijke Balletschool van Antwerpen. Hij nam succesvol deel aan de Prix de Lausanne in 2000 waar hij de publieksprijs en een zilver medaille met beurs won. Hij voegde zich bij Ballet Vlaanderen in Antwerpen en sloot zich in 2004 aan bij Les Ballets de Monte-Carlo, waar hij tien jaar danste. Jeroens repertoire bestaat uit grote rollen gecreëerd in Jean Christophe Maillots creaties, zoals Puck in Le Songe, Daphnis in Daphnis et Chloé. Maar ook Belvolio, Mercurio en Romeo in Romeo et Juliette, De Prins in Assepoester, De Zoon in Balanchines Prodigal Son. Daarnaast nam hij ook verschillende gastrollen voor zijn rekening.

Voor het seizoen 2012 vroeg Jean-Christophe Maillot Jeroen om zijn eerste officiële choreografie te maken voor Les Ballets de Monte-Carlo: Kill Bambi. In juli 2013 maakte hij een nieuwe creatie: Arithmophobia. In september 2014 zette Jeroen zijn danscarrière stop om zijn energie volledig te steken in choreografie. In september 2015 gaf Jean Christophe Maillot hem de kans om deel uit te maken van Les Ballets de Monte-Carlo als jonge choreograaf in residence.

Katrin Schrader

De Duits-Belgische Katrin Schrader (°1997) is geboren in Etterbeek. Ze studeerde aan de Princess Grace Academy in Monaco, waar ze danste in verschillende stukken van Jean-Christophe Maillot.

In 2016 sloot ze aan bij Les Ballets de Monte-Carlo. Ze danste al rollen in Lac, Cendrillon, La Belle en Le Songe.

Jaat Benoot

Jaat Benoot (°1997) studeerde aan de Koninklijke Balletschool van Antwerpen. De Princess Grace Academy organiseert jaarlijks zomerstages. Toen hij zestien was, waagde Jaat zijn kans. Hij mocht er meteen de hele opleiding volgen. Geweldig nieuws, maar een dure grap: de opleiding en het verplichte internaat kosten samen 13.000 euro per jaar. Bovendien is het leven op internaat bijzonder streng, op het militaire af. Daar doen de richtlijnen over hoe je je bed moet opmaken alvast aan denken. Maar de opleiding loonde: in 2017 werd Jaat lid van Les Ballets De Monte-Carlo. Jaat is de jongere broer van Tiesj Benoot, die wielrenner is.

Tessa Vanheusden

Tessa Vanheusden volgde tussen 2004 en 2010 les aan de Koninklijke Balletschool Antwerpen. Daarna sloot ze aan bij het corps de ballet van Ballet Vlaanderen. Na een periode bij het Duitse balletgezelschap van Gelsenkirchen, danst ze nu bij Les Ballets de Monte-Carlo.

Chris Roelandt

Chris Roelandt (°1969), die geboren werd in Denderleeuw, studeerde in Antwerpen en sloot in 1988 aan bij Ballet Vlaanderen. Daar werd hij in 1990 solist. In 1995 nodigde Jean-Christophe Maillot hem uit bij Les Ballets De Monte-Carlo, waar hij ook solist werd. Hij danste in onder meer La Valse, Vers un Pays Sage, Concert d'Anges, Cendrillon, La Belle en Le Songe. In Hannes favoriete balletvoorstelling Romeo et Juliette danste hij de hoofdrol naast Bernice Coppieters. Hij woont nog steeds in Monaco en werkt voor Les Ballets de Monte-Carlo.

Agalie Vandamme

Agalie Vandamme studeerde aan de Koninklijke Balletschool Antwerpen en sloot op haar achttiende aan bij Ballet Vlaanderen. Daar werd ze in 2002 solist. Het jaar daarop trok ze naar Monte Carlo om er te werken met Jean-Christophe Maillot. In 2008 ruilde ze Monaco in voor Lyon. Vandaag assisteert ze verschillende choreografen en geeft ze dansles.

Zino Merckx

Zino Merckx begon als turner, maar koos uiteindelijk toch voor dans. Hij studeerde aan de Koninklijke Balletschool van Antwerpen en aan de balletschool van de Parijse Opera. Hierna vervolledigde hij zijn opleiding in de San Francisco Ballet School. Ricardo Amarante vroeg hem om naar het Astana Ballet van Kazachstan te komen als solist. In januari 2019 startte hij bij Les Ballet des Monte-Carlo. Hij is de zoon van Inge De Ridder, die Hanne advies gaf over hoe een topsporter moet eten.

Sidi Larbi Cherkaoui

Choreograaf Sidi Larbi Cherkaoui werkte al vaak met Jean-Christophe Maillot. De samenwerking begon met In Memoriam (2004), gevolgd door Mea Culpa (2006) en daarna Memento Mori (2017).

Voor Cherkaoui voelt werken met Les Ballets de Monte-Carlo een beetje als thuiskomen: "Sommige mensen die ik ken dansen nog steeds, anderen zijn balletmeesters of docenten geworden. Je krijgt de indruk dat het gezelschap veranderd is, maar eigenlijk is het nog steeds hetzelfde. Het is erg ontroerend om terug te zijn."

Grégory Deltenre

Grégory Deltenre studeerde ballet in Mons en Keulen. Hij kon starten bij het Staatstheater van Wiesbaden, en danste daarna bij Les Ballets de Monte-Carlo, onder meer in Romeo et Juliette. In 2003 trok hij naar het Ballet du Grand Théâtre in Genève, waar hij meedanste in Loin van Sidi Larbi Cherkaoui. Nu is hij er balletmeester.

VRTNU VRTNU VRTNU