Spring naar inhoud

Het menu van een balletdanseres

© Alain Honorez
geschreven op 25 januari 2019

Wie aan topsport doet moet niet alleen veel trainen, maar ook gezond leven. Balletdansers zijn heel bewust bezig met wat ze eten en drinken en wanneer ze dat doen. Ze willen hun energiepeil de hele dag door hoog houden en hun spieren goed onderhouden.

Sportdiëtiste Inge De Ridder kent de danswereld maar al te goed: haar zoon Zino is professioneel balletdanser bij Les Ballets de Monte-Carlo. Zij geeft Hanne tien vuistregels mee.

Sportdiëtiste Inge De Ridder en Hanne Decoutere

1. Regelmaat is belangrijk

Denk dus vooruit en plan je maaltijden zodat je op elk moment van de dag de juiste keuzes kan maken.

2. Wie veel traint, verliest vocht

Elke dag veel water drinken en isotone dranken kunnen hierbij helpen.

3. Koolhydraten zijn essentieel voor wie veel beweegt

Complexe koolhydraten vind je in rijst, brood, aardappelen, pasta en peulvruchten. Vezelrijke koolhydraten vind je in groenten, fruit, havermout, erwten, bonen, noten, muesli, granola, enz.

4. Om je spieren te onderhouden heb je voldoende eiwitten nodig

Die zorgen voor spieropbouw en spierherstel. Ze zitten onder meer in vlees, kip, vis, schaal- en schelpdieren, yoghurt, kaas, bonen, erwten, quinoa, kikkererwten en eieren.

5. De meeste dansers eten ’s ochtends en ’s avonds uitgebreid en houden de lunch licht

Omdat ze nadien nog moeten repeteren, willen ze geen zware maag of energiedip hebben. Denk aan een kommetje soep, een gekookt eitje, een lichtbruine boterham met een eiwitrijk beleg. En neem een kleine snack tijdens de dansles.

6. Voeding is brandstof

Ideale tussendoortjes zijn bijvoorbeeld noten, rijstkoeken, gedroogd fruit (vb. rozijntjes) of een banaan.

7. Proteïneshakes, power bars en supplementen

Deze producten zijn een aanvulling, maar geen vervanging van je basisvoeding.

8. De avondmaaltijd

De avondmaaltijd is ideaal om je voorraad koolhydraten aan te vullen.

9. Een portie eiwitten

Eet, net voor het slapengaan, een yoghurtje of drink een glas melk. Zo zorg je ervoor dat je spieren terwijl je slaapt kunnen herstellen en aansterken. Kies hier voor een yoghurt met een hoger eiwitgehalte (rond 10g eiwit/100g).

10. Doen dansers dan nooit eens gek? Tuurlijk wel.

Net voor een optreden laten ze zich even gaan en ligt er backstage heerlijke chocolade klaar.

VRTNU VRTNU VRTNU