Spring naar inhoud

1. De geboorte van Facebook

4 februari 2004

© VRT - Canvas
geschreven op 10 januari 2019
Op 4 februari viert Facebook z'n 15e verjaardag. Wij maken van de gelegenheid gebruik om terug te blikken naar Facebooks turbulente geschiedenis. Van een bescheiden studentennetwerk naar een puberende gigant. Wij tellen af in vijf sleutelmomenten die het jonge leven van Facebook gekenmerkt hebben.
Mark Zuckerberg in zijn studentenkamer op Harvard

Er was eens.. een tweedejaarsstudent aan Harvard College genaamd Mark Zuckerberg. Vanop zijn slaapkamer plant hij het zaadje van wat ooit een van de meest invloedrijke sociale netwerken gaat worden. Hij gooit Facemash online.

Bezoekers krijgen uit-jaarboeken-gehackte-foto’s van studentes te zien en kunnen beslissen wie er het aantrekkelijkst uit ziet. Tinder avant-la-lettre? Na enkele dagen haalt Harvard de site offline en wordt Zuckerberg op het matje geroepen. Hij komt ervanaf met een waarschuwing.

Zuckerberg heeft de smaak te pakken. Samen met medestudenten Eduardo Saverin, Chris Hughes en Dustin Moskovitz richt hij op 4 februari 2004 TheFacebook.com op. Een plaats waar studenten van Harvard met elkaar kunnen netwerken. De klasboeken die Harvard uitdeelt aan zijn studenten dienen als inspiratiebron. Amper 24 uur later hebben al 1200 studenten een profiel aangemaakt.

Anderhalve maand later is een uitbreiding naar andere universiteiten zoals Yale, Stanford en Columbia een logische stap. In juni verhuizen ze naar Palo Alto, een Californische stad middenin het mekka van innovatieve technologieën: Silicon Valley. Vanaf dan gaat het hard. Facebook is nu een echt bedrijf. In december, amper negen maanden na de lancering, bereiken ze de kaap van 1 miljoen gebruikers.

Facebook logo van 2005 tot 2015

In september 2005 spreken we niet langer over thefacebook.com. Ze schrappen de ‘The’ en frissen de huisstijl op. Zuckerberg koopt de domeinnaam Facebook.com voor 200.000 dollar. Enkele weken later kan je er foto's delen en mensen taggen. Het platform is in volle groei. Elke dag maken meer en meer mensen een profiel aan. Eind 2005 staat de teller op 6 miljoen gebruikers.

De newsfeed anno 2006

Op 6 september 2006 wordt de newsfeed in het leven geroepen. Mark krijgt in juni 2006 een duizelingwekkend bod van 900 miljoen dollar van Yahoo om Facebook over te nemen. Hij bedankt vriendelijk.

Niet veel later beperkt Facebook zich niet langer tot universiteiten, maar kan iedereen ouder dan dertien en met een geldig e-mailadres zich registreren. Anderhalf jaar later zijn er wereldwijd 58 miljoen gebruikers. Facebook verslaat Myspace en kroont zich tot de grootste sociale netwerksite.

Maar daar stopt het verhaal van Facebook nog lang niet. In 2009 zorgt de toevoeging van één nieuwe knop voor een shift in het hele sociale media landschap. Lees hier verder.

VRTNU VRTNU VRTNU