Spring naar inhoud

2. Het begin van de like-verslaving

9 februari 2009

© VRT - Canvas
geschreven op 10 januari 2019
Op 4 februari viert Facebook z'n 15e verjaardag. Wij maken van de gelegenheid gebruik om terug te blikken naar Facebooks turbulente geschiedenis. Van een bescheiden studentennetwerk naar een puberende gigant. Wij tellen af in vijf sleutelmomenten die het jonge leven van Facebook gekenmerkt hebben.
De bekende (en beruchte) 'like-button'

Op 9 februari introduceerde Facebook een nieuw knopje: de iconische ‘like-button’. Het duimpje omhoog, op zich een onschuldig en vrolijke toevoeging, maar niets bleek minder waar.

Little did we (and they?) know dat het uiteindelijk zo verslavend zou zijn. Een stukje software zou bepalen hoe goed we ons in ons vel voelen.

Het ontstaan

Laat ons beginnen op 9 februari 2009. De 'like' wordt in het leven geroepen als een snelle manier om te reageren en appreciatie te tonen. Het vergt namelijk minder inspanning dan het schrijven van een 'comment'. Wanneer een gebruiker iets leuk vindt, verschijnt het in het nieuwsoverzicht van de vrienden van de gebruiker. Al snel wordt deze feature overgenomen door andere platformen zoals Youtube en Twitter. Een nieuw tijdperk voor sociale media is aangebroken.

De verschillende buttons waarmee je kan reageren op Facebook

De like op Facebook maakt een hele evolutie door. In juni 2010 kan je ook opmerkingen van andere mensen liken. Na de jarenlange vraag van het publiek voor een 'dislike-button', rolt Facebook in 2016 vijf extra buttons uit waarmee je een variatie aan emoties kan uitdrukken. Je moet niet langer alles leuk vinden, maar je kan bijvoorbeeld ook iets 'geweldig' of 'verdrietig' vinden.

De verslaving

Justin Rosenstein, een van de ontwikkelaars van de bewuste 'like-button', distantieerde zich in 2017 van zijn creatie. . Hij gaat niet meer akkoord met het gebruik (of misbruik?) en de verslavende effecten ervan.

Uit onderzoek van de Amerikaanse UCLA blijkt namelijk dat een like hetzelfde effect heeft als het eten van chocolade of het winnen van geld. Een onbewuste reactie van receptoren in ons brein zorgt ervoor dat we altijd snakken naar meer. Meer aandacht, meer validatie van anderen. We worden meer afhankelijk van de mening van anderen en vergelijken constant. De gevolgen op ons mentaal welzijn zijn niet te ontkennen.

Laten we ook niet vergeten dat Facebook ooit begon als Facemash, een site waar je twee personen vergelijkt en de knapste uitkiest. Het idee dat social media nu vergelijking in de hand werkt is dus nog niet zo gek.. Zou de excentrieke Mark het toch allemaal zo voorzien hebben? Lees volgende week verder.

VRTNU VRTNU VRTNU