Spring naar inhoud
vanaf maandag 21 januari om 21u20

Facebook en ik

Tim Verheyden maakt de balans op van 15 jaar Facebook.

Facebook viert volgend jaar z’n 15de verjaardag. Een feestje dat Canvas niet zomaar wil laten passeren. In de driedelige docureeks Facebook en ik duikt journalist Tim Verheyden daarom onder in de moeder aller sociale netwerken. Hij gaat terug in de tijd om de ontstaansgeschiedenis van het medium onder de loep te nemen en analyseert de stand van zaken vandaag, met hete hangijzers als de mondiale impact van Facebook op ons welzijn, privacy, democratie, enz.

Tim probeert ook een idee te krijgen van de toekomst(plannen) van Facebook. Daarvoor reist hij de wereld rond om te praten met academici, auteurs, journalisten, ingenieurs en programmeurs, (ex-)Facebook medewerkers en ondernemers. Tegelijk probeert hij door eigen onderzoek en testen zicht te krijgen op het hypercomplexe en ongrijpbare netwerk dat Facebook anno 2019 geworden.

Facebook en ik is een programma dat nu moest gemaakt worden. Die ‘Ik’ staat voor mij als reportagemaker en gebruiker, omdat ik op zoek ga naar antwoorden. Maar de ‘Ik’ staat ook voor de kijker en alle gebruikers die willen weten wat er aan de achterkant van hun tijdslijn op Facebook allemaal speelt. De sociale media doen de wereld daveren. Natuurlijk zijn ze vaak ook gewoon leuk. Maar er speelt veel meer en die inzichten willen we de kijkers geven.

Tim Verheyden

Tim begint zijn onderzoek in Silicon Valley: de thuisbasis van Apple, Uber, Tesla, Google én Facebook. En dat laatste bedrijf, daar is het hem om te doen. Want the social network viert volgend jaar z’n 15e verjaardag.

Wat op 4 februari 2004 door een zekere Mark Zuckerberg gelanceerd werd als een onschuldig digitaal vriendenboekje, is op korte tijd uitgegroeid tot één van de grootste, machtigste maar ook meest controversiële bedrijven ter wereld. Het is het succesvolste product dat ooit door mensen is bedacht. Een briljante marketingmachine met zo’n 2,3 miljard gebruikers.

En toch zijn er vragen. Veel vragen. Héél veel vragen over de alsmaar groeiende invloed die Facebook heeft op ons leven. Mark Zuckerberg zei: “Facebook was not originally created to be a company. It was built to accomplish a social mission - to make the world more open and connected.” Helemaal in de geest van Silicon Valley. Een plek waar nerds nieuwe helden waren en de gewone regels niet golden.

Technologie zou de wereld beter maken. Dat was de belofte. Maar heeft Facebook van de wereld effectief een betere plaats gemaakt? Heeft Facebook ons dichter bij elkaar gebracht? En wat is de prijs die we daarvoor betalen?

VRTNU VRTNU VRTNU