Spring naar inhoud

De wet van de review

geschreven op 10 juli 2019

We zitten aan tafel in het hostel met een Nederlandse, een Mexicaanse en onze gids. Het is de laatste avond van onze tour. Drie dagen reden we al doorheen de hooglanden en de woestijn in Bolivia, op weg naar de grootste zoutvlaktes ter wereld: de Salar de Uyuni. Morgen zullen we deze witte, oneindige vlakte van dichtbij kunnen aanschouwen.

door Celine Willmore

De gids vertelt honderduit. In het begin van de tour een timide jonge gast, maar opener met de uren die we samen in de jeep doorbrengen. Hij is de eigenaar van de jeep, de chauffeur en de gids tegelijkertijd. Zijn kennis over de streek heeft hij van op het internet, rijden in de woestijn kan hij als de beste. Hij koopt het eten voor de groep, zorgt voor voldoende benzine en samen met een kok verzorgen ze zo’n vier tours per maand. De dagen dat hij niet op tour is, werkt hij aan z’n jeep, vertelt hij. Want als die het niet meer doet, heeft hij echt een probleem. In een land waar 45% van de bevolking in armoede leeft, is werk hebben letterlijk van levensbelang.

Zelf heeft hij ook al mogen voelen hoe dat is. Één slechte review op het internet, waar z’n naam bij vermeld stond, zorgde ervoor dat hij een maand geen werk en dus ook geen loon had.

Als er iets misloopt met je wagen, krijg je meteen een slechte review.

Zolang net dié review bovenaan stond in de lijst, wilde niemand met hem mee en vroegen toeristen specifiek aan het agentschap om hem niet als gids te hebben. Want mensen durven de mening van een persoon die ze niet kennen, soms wel blindelings geloven. Verschrikkelijk vond hij, want hij snapte niet wat hij verkeerd had gedaan. De review gaf aan dat hij gelogen had over hoe lang hij al werkte. Dat vond hij vreemd, waarom zou hij daarover liegen? ‘Ik denk dat het aan de taalbarrière lag’, zegt hij. De tour is helemaal in het Spaans en wel vaker wordt er onder toeristen vertaald, voor degenen die de taal niet meester zijn. ‘Gelukkig heb ik nu alleen maar goeie reviews’, zegt hij. ‘Die ene is ondertussen al van enkele jaren geleden en nu gaat het goed.’

‘Of er op dit moment andere gidsen thuis zitten omdat ze een slechte review hebben gehad’, vragen we. ‘Zeker weten’, knikt hij, terwijl hij wijst naar één van de andere gidsen. ‘Hij is nu bang voor een slechte review, want zijn jeep is oud en hij is al drie keer stilgevallen op deze tour. We helpen elkaar allemaal als er iets gebeurt met onze wagens, maar als het net die van jou is en er verschijnt een review op het internet, weet je natuurlijk nooit hoelang die je zal achtervolgen en hoelang je zonder werk zal zitten.

Ook wij lezen de reviews voor we ergens op tour gaan, en ook wij zijn gevoelig aan negatieve commentaar op het net. Maar het verhaal van onze gids deed ons toch even nadenken over hoe vergaand de gevolgen voor iemand kunnen zijn, wanneer de lezers de review van een onbekend persoon onmiddellijk voor waar aannemen.

VRTNU VRTNU VRTNU