Spring naar inhoud

Kasper Bosmans over Kasper Bosmans


Kasper Bosmans is een piepjonge kunstenaar die momenteel internationaal hoge ogen gooit met zijn werk waarin hij heraldiek en folklore verbindt met de kunstcanon en kleine alledaagse verhalen met grote trends. Alsof dat nog niet genoeg is, heeft hij ook de hoes van het nieuwe Absynthe Minded-album ontworpen. Wij laten de man graag zijn eigen werk voorstellen aan de hand van drie van zijn triptieken.

KASPER BOSMANS:

“Ik maak aan de ene kant gewoon driedimensionaal werk, maar begeleid dat werk met kleine panelen met daarop legendes, een beetje ter vervanging van de tekstuele uitleg die doorgaans naast werken hangt. Die kleine schilderijen waren er in de eerste plaats bijgekomen om mijn werk in kaart te brengen en het op een alternatieve manier toegankelijk te maken. Ze zijn een soort van hulpstuk of gids. Ik breng daarin verschillende verhalen en associaties samen, waarbij ik ook probeer om het visueel te laten klikken. Dat zorgt in het beste geval voor enigmatische beelden.”

Legend: Sint-Rombout + vitiligo

Bosmans: “Dit werk gaat over de Rombout-legende. In Gent zou er een ‘Nekker-man’ gewoond hebben, een soort van zwart beest met rode ogen dat in de moerassen woonde. Ze noemden hem ook wel de hakenman omdat hij af en toe met een haak mensen of onschuldige kinderen in een put trok en verzoop. Op een dag hoorde een vrouw geluid in de kamer van de kinderen, ging kijken en betrapte daar een mensachtig beest met zwarte pels. Het vluchtte naar buiten, maar de mensen volgden het tot aan een nabijgelegen brug. Daar werd het beest gevangen, doodgeknuppeld en gevild. En de huid zou begraven liggen onder de Sint-Romboutstoren. Nu is Sint-Rombout zelf ongeveer in dezelfde omstandigheden gestorven. Ook hij is op een brug doodgeknuppeld. En ik vind het dan interessant om dat te gaan mengen. Daarnaast had ik in de krant een afbeelding gezien van een Japanse boer uit Fukushima die zijn wagyu-koeien niet wilde afmaken, al moest hij dat eigenlijk wel doen omdat ze besmet waren en een ziekte, vitiligo, gekregen hadden, die kleine witte vlekjes veroorzaakt. Op mijn schilderij zie je dan ook een koe op de achterkant van een truck staan, je ziet schematisch afgebeeld wat vitiligo met de celstructuur doet, en daarboven zie je de vlag van Fukushima. Zo kom ik tot een bizarre combinatie van verhalen, die cultuur en natuur en vandaag en vroeger een beetje kunnen laten zinderen of opfrissen.”

Legend: skin (Hercules + Ontcommer)

Bosmans: “Hier focus ik op de huid als iets dat dient om je te beschermen. Zoals je wellicht weet heeft Hercules, als één van zijn werken, de Nemeïsche leeuw verslagen en dan met de klauwen van de leeuw zelf het beest gevild. Hij wordt sindsdien altijd afgebeeld met die bijna ondoordringbare leeuwenpels op zijn hoofd. Ik heb dat gegeven gecombineerd met het verhaal van Sint-Ontcommer. Sint-Ontcommer zou een prinses geweest zijn die in de Romeinse tijd leefde. Ze was tot het katholicisme bekeerd en wilde om die reden niet trouwen met een heidense prins. Haar vader wilde geen nee horen en zou haar dwingen, maar Ontcommer heeft tot Jezus gebeden, waarna zij op miraculeuze wijze een baard kreeg en dus onhuwbaar werd. Met andere woorden: weer een pels die beschermt. Die baard heeft ervoor gezorgd dat zij niet tegen haar zin hoefde te trouwen. En in het midden staat er een diagram die de functie van zonnebrandolie bij de bescherming van de huid illustreert.”

Legend: Appaloosa + Peau de panther

Bosmans: “Dit was eigenlijk het eerste werk in de reeks over huiden. De Appaloosa is een paardenras van paarden met een gevlekte vacht. Tot in de achttiende eeuw was het heel populair om gevlekte paarden te hebben. Lodewijk de 14de had ze bijvoorbeeld in overvloed. Op een bepaald moment geraakten ze echter uit de mode en zijn al die paarden voor een heel goedkope prijs verscheept naar Amerika en als werkpaarden verkocht. De native americans vonden ze geweldig en vonden dat die witte vlekken iets goddelijks hadden. Ze zijn de paarden beginnen kweken en zo is er uiteindelijk een nieuw ras ontstaan dat in de jaren ‘30 typologisch is beschreven, in acht categorieën die ik alle acht heb afgebeeld. Daarnaast vind je een middeleeuwse interpretatie van het luipaard. In de middeleeuwen werden vaak bestiaria gemaakt, een soort van voorlopers van zoölogische werken, alleen volgde de wetenschap toen nog theologische wetten en niet omgekeerd. De leeuw werd dan ook gezien als God de Vader en het luipaard als zijn zoon, Christus dus. Over dat luipaard werd gezegd dat het een heel welriekende adem had en een prachtig geluid, waar alle dieren uit het koninkrijk op af kwamen. Verder waren er heel grappige beschrijvingen, want niemand in Europa had ooit een luipaard gezien in Europa. Iedereen was het erover eens dat een luipaard zeven kleuren had. Die heb ik ook afgebeeld. Het is waar dat ik een zwak voor volkskunde heb, omdat daar bepaalde vormen in voorkomen die heel natuurlijk en toegankelijk aanvoelen en inspelen op ons onderbewuste. Het is dan ook niet toevallig dat ik geïnteresseerd was om ook eens iets te doen met popmuziek, en meerbepaald dan de hoes die ik maakte voor Absynthe Minded.Voor mij maakt dat allemaal deel uit van het onderzoek waar ik mee bezig ben.”

Gaat dat zien!

  • Kasper Bosmans zit bij Gladstone Gallery. De monografie van zijn werk ‘Specimen Days’ is uitgegeven bij Posture Editions.

  • De nieuwe plaat van Absynthe Minded: Jungle Eyes, mét hoes van Kasper Bosmans, ligt nu in de winkel.

VRTNU VRTNU VRTNU