Spring naar inhoud

In het atelier van Jan Van Lierde


Naar aanleiding van jeugdboekenmaand doken wij in het atelier van een bijzonder illustrator en animator: Jan Van Lierde, die het artwork en character design verzorgde van de animatiefilm Polska Warrior (winnaar van een Gouden Kalf voor beste Nederlandse kortfilm) en die nu met ‘Dank Je Wel’, een poëtisch en er razend goed uitziend verhaal, komt.

-Hoe werk jij?

Jan Van Lierde: “Ik denk niet dat ik echt een typische werkwijze heb. Dat hangt een beetje van de aard van de opdracht af. Neem nu Dank Je Wel: dat is, na ‘Verliefd’, het tweede boek dat ik samen met Stefan Boonen (die de tekst leverde, red.) maak. Met hem is er een goede wisselwerking. Ik krijg een tekst, ik inspireer mij daarop, voeg liefst zoveel mogelijk toe en dan wordt er over en weer gepingpongd. Zeker bij Dank je Wel is dat overvloedig moeten gebeuren, omdat het een redelijk atypische verhaallijn is. Het is geen typisch verhaaltje met plot. Dat boek moet het hebben van het beeld en hoe het in elkaar overloopt. Er is een zekere prettige chaos die tegelijkertijd toch de verhaallijn dient. Ik vind het wel fijn om die inbreng te hebben en niet louter te illustreren.”

DANK JE WEL

-Hoe is Dank Je Wel ontstaan?

Jan Van Lierde: “De eerste briefing die ik kreeg, was zo prikkelend. Dat was een opsomming van de verschillende personages met kleine schetsachtige zinnetjes die veel oproepen. Stefan heeft een heel prettige schrijfstijl. Bijvoorbeeld de frase: “Tommy, die deed niet aan geluk”. ‘Niet aan geluk doen’! Ik vind dat heel mooi. Da’s zalig om als tekenaar zo’n eerste briefing binnen te krijgen en daarmee aan de slag te gaan.“

-Waarover gaat het?

Jan Van Lierde: “Het is een beetje een cascade-verhaal dat zich afspeelt in een flatgebouw: de ene gebeurtenis zet de andere in gang. De rode draad is een reusachtige taart waaraan de verschillende bewoners allemaal een klein onderdeeltje bijdragen. Er zijn massaal veel onnozeliteiten in die taart terechtgekomen. Bijvoorbeeld die banaan. Ik heb die niet gebruikt, misschien vanwege de toch dubieuze vorm (lacht). Het blijft toch een kinderboek.”

POLSKA WARRIOR

-Hoe is Polska Warrior tot stand gekomen?

Jan Van Lierde: “Een Nederlandse zender had een competitie uitgeschreven. Camiel (Schouwenaar, red.), de regisseur, vroeg aan mij om het hoofdpersonage te tekenen: Eryk, een nogal sullig Pools jongetje, een beetje een dikkerd. Dat was op dat moment zonder budget, maar goed soms moet je een gokje wagen en toen heb ik echt op een kwartiertje tijd dat personage gezet. Dat was chance. Of we hebben elkaar goed aangevoeld. Dit was de allereerste tekening. Daar is niks aan veranderd. Wat ik vaak doe, ook hier, is vanuit geometrische figuren vertrekken. Bij Eryk zie je dat duidelijk. Hij is een beetje een kegel met een driehoek op.”

-Waarom die geometrische figuren? Omdat het handiger werkt?

Jan Van Lierde: “Ja, al zijn er stukken aan Eryk die absoluut niet handig zijn. Ik heb op een bepaald moment zelfs medelijden gehad met de animatoren. Zijn armen hangen als slappe worstjes aan zijn lichaam. Er zit geen schouder in, geen gewrichten. Maar dat levert wel moeilijkheden op als hij gaat bewegen. Komt er dan een uitstulping? Waar? Hoe groot? En dan heeft hij ook nog eens extreem korte beentjes. Bij het ontwerp van zijn personage was het hele verhaal nog niet klaar. Achteraf bleek dat hij moest kunnen fietsen. Maar met zo’n pootjes wordt dat moeilijk.”

-Wat zien we hier?

Jan Van Lierde: “Dit zijn de model sheets. Daarmee kunnen de animatoren aan de slag.“

TOMBOY

Jan Van Lierde: “Het meisje in het verhaal is een zoektocht geweest. Ze vroegen een tomboy, ik wist zelfs niet wat dat was, ik heb het moeten opzoeken. Op een bepaald moment heb ik haar heel lang en slank getekend. Maar uiteindelijk hebben ze die niet gekozen. Een beetje spijtig vind ik nog steeds.”

DECOR

Jan Van Lierde: “Voor het decor was dit de basis. Dit is een schets die ik ooit gemaakt had, lang voor Polska Warrior. Ik was naar Alicante op vakantie geweest (lacht), een foeilelijke stad, een plek om te vermijden tot en met. We hadden daar een hotel met zeezicht, maar het kwam erop neer dat je een dun streepje zee kon zien tussen de wildgroei van flatgebouwen. Maar het heeft dus wél de sfeer van Polska Warrior geleverd.”

-Sommige van je tekeningen hebben een zekere donkerte en andere zijn dan weer vederlicht. Hoe zie je dat zelf?

Jan Van Lierde: “Ik zou soms wel meer die donkerte willen opzoeken. Vaak krijg ik de kans niet omdat ik bijvoorbeeld in opdracht werk en er met een bepaald publiek rekening moet gehouden worden. Maar het is een ambitie voor de toekomst.“

-Heb je altijd getekend?

Jan Van Lierde: “Ja. Ik ben naar een streng katholiek college geweest waar ik niet goed paste. Ik was geen typische leerling. In ieder geval viel het mijn ouders op dat er meer tekeningetjes stonden in mijn cursussen dan iets anders. Een beetje vluchten was dat wellicht. Ik doe het gewoon graag. Ik verdwijn als ik al die kleine details zit te tekenen, op de vierkante millimeter zit te schilderen, of een schaduw die ene juiste toets probeer te geven. Ik word daar blij van. Het is een beetje monnikenwerk. Volgens mij werkt het ook therapeutisch.”

Bekijk hier de trailer van Polska Warrior:

Bekijk hier de trailer van 'Dank Je Wel':

Meer werk van Jan Van Lierde vind je op zijn website

VRTNU VRTNU VRTNU