Spring naar inhoud

Gregory Frateur: Nina Simone Playlist


15 jaar geleden stierf de onnavolgbare Nina Simone. Om dat te gedenken maakt Dez Mona-frontman en grote Simone-fan Gregory Frateur een playlist met haar strafste songs.

'Little Girl Blue' - Live at Montreux 1976

Gregory Frateur: ""I have decided that I will do no more jazz festivals. That decision has not changed. I will sing for you or we will do and share with you a few moments after which I will graduate to a higher class I hope and I hope you will come with me." Dit zijn de eerste woorden van Nina Simone voordat ze een weergaloos concert speelt op het 10-jarig jubileum van 's werelds belangrijkste jazzfestival Montreux in 1976. De opener van het concert is 'Little Girl Blue' waarvan ook een versie op haar gelijknamig debuutalbum staat (het album is ook gekend onder de andere titel "Jazz As Played In An Exclusive Side Street Club") maar deze live versie is onovertrefbaar. Meteen toont Nina waarover die eerste woorden gaan, Nina is namelijk geen jazzmuzikant. Ze is een artieste die genres en niches overstijgt. Nina is simpelweg een niche an sich. Hoe ze zingt, vertelt, rebelleert en vooral hoe ze de piano bespeelt. Luister niet alleen naar de opening maar ga ook op zoek naar het volledige concert op DVD, een must have als je van haar muziek houdt."

'Baltimore' - Baltimore (1978)

Gregory Frateur: "Nina zelf was niet te spreken over de opnames van deze plaat die ze in Parijs opnam, vooral omdat ze vond dat ze zelf niet voldoende inspraak had in de arrangementen. Ironisch genoeg werd dit één van haar best gerecenseerde albums. Randy Newman liet in een interview ooit ontvallen dat hij alle coverversies van zijn muziek barslecht vond behalve die van 'Baltimore' door Nina Simone, die vond hij zelf beter dan z'n eigen versie. Als de meester het zegt..."

Mon Coeur S'Ouvre A Ta Voix (Samson & Delilah) - Live at Carnegie Hall

Gregory Frateur: "Nina Simone speelt in Carnegie Hall en wat doet ze? Ze speelt geen enkele van haar grote hits maar toont waar haar grootste liefde ligt, bij de klassieke muziek. Het trauma dat ze als jonge Eunice Kathleen Waymon na een auditie voor een opleiding klassieke piano bij het exclusieve Curtis Institute of Music werd afgewezen zal haar haar hele leven blijven achtervolgen. Volgens het instituut omdat ze niet goed genoeg was, volgens Nina omdat ze zwart was. Tot dan was er ook nog nooit een zwarte muzikant toegelaten voor deze elitaire opleiding. Het cynische aan heel de zaak is dat Nina een paar dagen voor haar overlijden een eredoctoraat heeft ontvangen van datzelfde Curtis Institute. Deze uitreiking kwam dan ook bij vele Nina Simone-fans als een schuldbekentenis over met de nodige polemiek tot gevolg."

'Mississippi Goddam' - Nina Simone in Concert (1964)

Gregory Frateur: "Na de moord op civil rights-activist Medgar Evers en de Birmingham bombing door de Ku Klux Klan op een school voor zwarte meisjes, waarbij 3 meisjes om het leven kwamen had Nina Simone er mooi genoeg van en schreef ze haar allereerste protestsong 'Mississippi Goddam'. Het begin van een hele reeks protestliederen waaronder 'Four Women', 'To Be Young Gifted and Black', 'Backlash Blues', 'Why? The King Of Love Is Dead', enz. waarmee ze bij de zwarte gemeenschap in Amerika erg populair werd. De legende wil dat ze de song in minder dan een uur zou geschreven hebben."

'Images' - Let It All Out (1966)

Gregory Frateur: "Een hartverscheurende a capella-vertolking van Waring Cuney's gedicht 'Images' over een zwarte vrouw die de reflectie van haar eigen schoonheid niet kan zien in het afwaswater."

'Wild Is The Wind' - Wild Is the Wind (1966)

Gregory Frateur: "Nina Simone heeft veel prachtige ballades geschreven en geherinterpreteerd maar deze is toch wel één van favorieten. 'Wild Is The Wind' komt uit de gelijknamige film uit 1957 van George Cukor. Als grote Nina Simone-fan bracht David Bowie ook een sublieme versie uit op zijn album 'Station To Station'."

'My Sweet Lord/Today Is A Killer' - Emergency Ward (1972)

Gregory Frateur: "Het van George Harrison geleende 'My Sweet Lord' wordt hier live vermengd met het Civil Rights-gedicht 'Today Is A Killer' van David Nelson, één van The Last Poets. Ze performet hier live voor een groep zwarte soldaten. Een over de 18 minuten durende trip waarin ze haar persoonlijk statement maakt over de Vietnam Oorlog met aan het einde de legendarische woorden "Today, who are you Lord? You are a killer!" wat haar bij de gelovige Amerikaan niet echt populair maakte. Er bestaat nog een langere versie van deze performance (aan het begin hoor je een knip in de opname) waarin de aanwezige pers die op de eerste rijen zaten op vraag van Nina naar achter in de zaal verplaatst werden omdat ze enkel wou optreden voor de soldaten en niet voor de geprivilegieerde pers. Deze opname vond ik jammer genoeg niet terug op YouTube."

'Dambala' - It Is Finished (1974)

Gregory Frateur: "Nina zingt over de slangengod Dambala. Dambala komt uit de zee om de slavendrijvers mee te nemen en een koekje van eigen deeg te geven. Oorspronkelijk is deze song geschreven door de Bahamaanse artiest Exuma maar zoals bij de meeste covers die Nina onder handen nam drukt ze ook hier zwaar haar eigen stempel op."

Gaat dat zien!

° Gregory Frateur zingt Nina Simone in de reeks 'Bloemen noch kransen'

° Deze zomer neemt Dez Mona een nieuwe plaat op. Meer info Dez Mona

° Meer info over Gregory Frateur

VRTNU VRTNU VRTNU