Spring naar inhoud

Best of Bent


Dit seizoen deed Bent rechtstreeks vanuit de culturele wereld verslag. Hij ging naar de modeweek met Dries Van Noten, op café met Gilbert en George, trok in het spoor van Magritte en Cornelis Vreeswijk en stelde jonge kunstenaars als Bendt Eyckermans en Dennis Tyfus aan ons voor. Aan het einde van een cultureel divers jaar blikt hij terug op zijn vijf favoriete Culture Club avonturen.

Gilbert & George

Bent: "Op vijf staat een avondje tooghangen met Gilbert & George. Hoewel zíj te gast waren in onze hoofdstad, namen ze mij met hun sappige verhalen en schunnige anekdotes mee naar hun natuurlijke habitat en werkterrein, de straten van het Londense East End."

In het spoor van Magritte

Bent: "Nooit vergeet ik de loodzware sfeer die ik voelde op de halfverroeste ijzeren brug over de Samber waar Magritte’s moeder op een donkere nacht af sprong. Op vier staat een nachtelijke zoektocht naar de roots van één van de meest iconische kunstenaars ter wereld."

De laatste uren van Pasolini

Bent: "Vat op een zestal minuten een halve eeuw Italiaanse geschiedenis samen. Dat was de opdracht die ik meekreeg voor dit portret over de laatste uren van Pier Paolo Pasolini. Zijn verhaal is zo verbonden met de Italiaanse cultuur dat je ze onmogelijk los van elkaar kan zien. De waardin van het restaurant waar hij net voor zijn gruwelijke dood aanschoof vertelde mij wat Pasolini bestelde als laatste avondmaal: een banaan en een pintje."

De geest van Jan Wolkers

Bent: "Vijftig tinten geel. Op twee staat het volkstuintje met tuinhuis van mijn grote held Jan Wolkers. Het baadde die herfstochtend in een gouden licht, terwijl druppels vielen op grote, exotisch aandoende bladeren. De geur van verrotting en paddenstoelen paste geweldig bij het zinnelijke, rauwe werk van Wolkers, wiens aanwezigheid ik echt voelde, daar in Amsterdam."

Dries Van Noten op de modeweek in Parijs

Bent: "Per hoge uitzondering mocht ik Dries Van Noten volgen bij de laatste, cruciale fase van zijn wintercollectie. Zowel de concentratie bij het stylen, hoog op de bovenste verdieping van zijn Antwerpse hoofdkwartier, als de hectische voorbereidingen enkele uren voor de show in Hôtel de Ville in Parijs: ik had het gevoel getuige te zijn van een magisch proces maar ook van uiterst ambachtelijk vakmanschap. Op één dus, de director's cut van mijn relaas."

VRTNU VRTNU VRTNU