Spring naar inhoud

Arthur Japin Playlist


Een nieuwe historische roman van de meester in het genre, met dit keer muziek in een hoofdrol, meer bepaald van de Russische componist Tsjaikovski. Wij vroegen hem om een playlist van muziek die hem inspireerde bij het schrijven.

De briefscene uit de opera Eugen Onegin van Tsjaikovski

Dit is het enige deel waarvoor Tsjaikovski zelf de tekst schreef, de rest is van zijn broer Modest. In mijn boek Kolja wordt uitgelegd waarom. De componist was zo gesteld op Kolja, de doofstomme pupil van zijn broer, dat hij zelf ook kinderen wilde. Hij was net als zijn broer homoseksueel, maar trouwde de eerste de beste: een fan, verliefd op zijn werk. Deze gruwelijke vergissing deed de bruid uiteindelijk in het gekkenhuis belanden.

Hij zag zichzelf als Onegin, die de verliefde Tatiana te gronde richt, en stond erop haar brief zelf te schrijven. Je hoort er zijn eenzaamheid en wanhoop in, zijn gefrustreerde lusten en geheime passie, net als in al zijn werk.

As yours turns into mine - VanWyck

Dit is pure kruisbestuiving. De schitterende VanWyck liet zich inspireren door een passage uit mijn boek, en ik raak geïnspireerd als ik deze breekbare, glazen stem hoor!

In het bewuste fragment vertelt Kolja hoe hij communiceert via aanraking en de huid van zijn lichaam. Dit is een deel van die passage uit het boek:

“Ik zoek de liefde op waar ik haar krijgen kan en ga haar aan als een gesprek. Ik deel ervan rond en deel me mede. Dit vlees, dit pompend bloed, waarmee ik werd geboren, uit alles wat ik zeggen wil zoveel directer dan welke techniek die mij is aangeleerd dan ook. Daarom geef ik mij er wanneer ik kan aan over. Mond op mond word ik het best verstaan. In iemands armen is waar ik hóór.”

Epilepsy is dancing - Antony and the Johnsons

Ik kan niet goed luisteren naar Antony Haggerty, nu Anohni, van Antony and the Johnsons omdat het me te diep raakt. Dit nummer gaat ook nog eens over epilepsie, waarmee ik in mijn omgeving vaak ben geconfronteerd. Hier lijkt de link met Vaslav en zijn gevoeligheid gelegd te worden. Een nummer als dit helpt een glazen kind als Kolja te begrijpen.

Epilepsy is dancing

She’s the Christ now departing

And I’m finding my rhythm

As I twist in the snow

All the metal burned in me

Down the brain of my river

That fire was searching

For a waterway home

I cry glitter is love!

My eyes pinned inside

With green jewels

Hanging like Christmas stars

From a golden vein

It all Fades Away - Steven Pasquale

Nooit heb ik het schreeuwen van een gebroken hart zo gehoord als toen ik Steven Pasquale dit lied zag zingen op Broadway. Mijn eigen hart was op dat moment zwaar beschadigd. Het was alsof mijn wanhoop op muziek was gezet. Het is mijn droom om ooit met Jason Robert Brown, de componist van dit stuk, Bridges of Madison County, samen te werken.

De wanhoop en frustratie die je hier hoort, zit ook in Tsjaikovski’s werk.

A Change is Gonna Come - Sam Cooke

Hoop houden tegen beter weten in, dat doen al mijn hoofdpersonen. Dit nummer herinnert aan de voortdurende strijd die sommige mensen moeten leveren.

4’33’’ - John Cage

Kolja, de hoofdpersoon in mijn boek, was een doofstomme jongen die opgroeit bij Modest en Pjotr Tsjaikovski. Doof in een wereld waarin alles om muziek draait. Pjotr heeft van alles geprobeerd om hem zijn composities te laten ervaren. Dit lukte deels, door middel van trillingen. Dit stuk van Cage lijkt een grap, maar is het niet. Integendeel. Ik denk dat Kolja het had kunnen waarderen… Hoe componeer je stilte.

Balada para un loco - Milva & Piazzolla

Twee nummers die het anders-zijn vieren: Lang leve de gekken die de liefde hebben uitgevonden! Dit is de boodschap van zowel Milva als het lied dat ik voor Sara Kroos schreef (hieronder te beluisteren). Dit is de essentie van mijn leven en mijn werk. Niet te zijn zoals anderen – zoals Kolja en de Tsjaikovski’s – is misschien het zwaarste wat er is, maar ook van grote waarde en in elk geval beter dan te zijn zoals iedereen.

VRTNU VRTNU VRTNU