Spring naar inhoud

Achter de trailers


U had het natuurlijk meteen gezien: onze trailers voor het nieuwe seizoen van Culture Club zijn gebaseerd op bestaande performances. We zijn namelijk leentjebuur gaan spelen bij performance-grootmeesters Jan Fabre en Miet Warlop. We geven hen hier graag het woord en tonen u de originelen, naast een director’s cut van onze eigen trailers. Zoek de zeven verschillen!

Miet Warlop:

“Ik lag op m’n rug in het gras in een weide en ik merkte plots een koe op die met haar achterste naar mij gericht “stront”. Door het perspectief dacht ik even aan iemand die voorover gebogen stond omdat ik de rest van het beest niet zag… enfin. Even later was ik in de studio met een prachtige danser met een ongelooflijk afgetraind achterwerk. We waren een droomscène ineen aan het steken die over verleiding avontuur en verlangen moest gaan, over man en vrouw en gender… toen stak de koe plots weer de kop op en ik dacht: het lichaam van de danser doet me meer aan een paard denken. Ook voor de scène leek het me heroïscher op een paard naar de horizon te rijden dan op een koe en natuurlijker avontuurlijker. Alles kwam erin samen en ik zette het meisje op zijn rug… een super moment weet ik nog.”

Joanna De Vos (curatrice van “The artist-worm crossing the Piazza della Signoria”):

"Het is 22 april 2016, middernacht en we ontmoeten Jan Fabre trots opgekleed in het centrum van het plein. Hij is klaar voor een performance ritueel dat begint met twee vrouwen die elk van links en rechts het beeld inwandelen. Het zijn de curators van de tentoonstelling, Melania Rossi en mezelf, Joanna De Vos, die Jan Fabre op zijn verzoek van kop tot teen intapen. Neen, deze actie symboliseert niet dat de curator de kunstenaar in het corset van een artistiek concept fixeert, maar wel dat de kunstenaar aan de curator de mogelijkheid biedt zijn verbeeldingswereld, zijn lijf en leden, te verbinden met de omgeving en het publiek. De tape verhindert hem zichzelf rechtopstaand te houden, de zwaartekracht zuigt hem onverbiddelijk naar de grond en dus woelt hij nederig, maar vastbesloten verder over de Florentijnse kasseien. (…) Jan Fabre, klein en nietig als worm in de schaduw van de kolossale sculpturen, verschijnt op het plein van de macht en geeft een vernieuwd bewind aan het humanistisch gedachtegoed van Firenze.”

Gaat dat zien!

-Meer Miet Warlop vind je op mietwarlop.com

-Meer Jan Fabre vind je op angelos.be

VRTNU VRTNU VRTNU