Spring naar inhoud

Vandekeybus over Vandekeybus


Mockumentary of a Contemporary Saviour, de nieuwste voorstelling van Ultima Vez-choreograaf Wim Vandekeybus, gaat vandaag in première. Het verhaal situeert zich in een verre, post-apocalyptische toekomst, wanneer een verwoestende kracht bezig is alle leven op aarde te vernietigen. Vandekeybus: “Het inspireert mij niet om over het hier en nu een voorstelling te maken. Ik vind de realiteit van elke dag veel te oppervlakkig om mee te werken. Het is eigenlijk grappig dat we een sciencefiction-setting gebruiken om te reflecteren op menselijke waarden, waarden die we misschien wel aan het verliezen zijn. Wat mij betreft kun je beter op een afstandelijke manier met het heden omgaan, om indirect iets te zeggen dat veel interessanter is.”

Religie is een belangrijk gegeven in de voorstelling. Via zeven Uitverkorenen wordt in Mockumentary of a Contemporary Saviour een portret gemaakt van een wereld met een nieuwe messias. “Ik liep al lang rond met het idee voor deze voorstelling. Dat religieuze aspect - wat is geloof eigenlijk?- vind ik heel interessant.”

“Geloof gaat over wat je ziet, wat je zou kunnen zien of wat anderen willen dat je ziet. En daarom noem ik het een Mockumentary - een valse documentaire dus. De kijker denkt dat één en ander echt is, maar eigenlijk is alles verzonnen. Het zal een manipulatieve voorstelling worden en het is aan de toeschouwer om te bepalen wat hij/zij ziet.”

Mockumentary of a Contemporary Saviour is een atypische dansvoorstelling, in de zin dat er minder dans in zit dan gewoonlijk. “Het is geen ensemblestuk, maar een stuk waarin elk individu een belangrijke rol speelt. Er staan mensen van verschillende achtergronden op de scène, niet alleen dansers. Het zou raar zijn als de Uitverkorenen alleen dansers zouden zijn.’

Mockumentary of a Contemporary Saviour is niet de eerste voorstelling van Vandekeybus die een vleugje sciencefiction bevat. “In Puur hebben de personages de echte wereld achter zich gelaten en vinden ze elkaar terug in het hiernamaals.”

Vandekeybus heeft een sterke drang naar vernieuwing en vindt zichzelf én zijn danstaal bij iedere voorstelling weer uit. “Elke voorstelling moet nieuw zijn, anders heeft ze geen bestaansreden.” Al in zijn eerste voorstelling wist hij de toeschouwers te verrassen. “What The Body does not remember was een dansvoorstelling die om beweging draaide en haar eigen regels had. Dat vroeg een ander kijkgedrag van de toeschouwer.”

Vandekeybus heeft met Ultima Vez meer dan dertig voorstellingen gemaakt, waarin hij diverse media zoals tekst en film met dans combineert. “Ik ga op een andere manier met dans om dan andere choreografen. Ik ben een verhalenverteller, met dans als voornaamste drager. Het blijft een spel. Wat heb je nodig om je verhaal te vertellen?”

Gaat dat zien!

Mockumentary of a Contemporary Saviour is vanaf 14 april te zien in KVS Brussel, waarna de voorstelling op tournee gaat doorheen Europa.

VRTNU VRTNU VRTNU