Spring naar inhoud

Selleslags' schrijversportretten


Herman Selleslags is een begrip in de vaderlandse fotografie. Tijdens het Letterenhuisfestival exposeert hij zijn indrukwekkende reeks schrijversportretten. Een prachtige preselectie krijgt u bij Culture Club.

“Schrijvers staan van nature argwanend tegenover fotografen. Zeer begrijpelijk. Zij hebben de totale controle over wat ze schrijven. Maar niet over diegene die een foto van hen maakt.” In zijn carrière legde Selleslags honderden nationale en internationale schrijfgrootheden op de gevoelige plaat. Van Claus tot Sartre, van Grunberg tot Simenon. Stuk voor stuk pareltjes! Selleslags selecteert voor ons zijn strafste portretten.

Cees Nooteboom, 1985

Nooteboom was zelf niet zo tevreden over deze foto. In zijn ogen hoorde een schrijver te poseren.

Herman Selleslags

“Nooteboom logeerde toen bij een vriend in Amsterdam. Ik wachtte hem op in de leefkamer en toen hij binnenkwam, heb ik afgedrukt. Nooteboom was zelf niet zo tevreden over deze foto. Hij vond dat hij moest poseren. Wat ik snap. Geen controle, weet je wel. Hier fotografeerde ik hem onverhoeds, waardoor hij zich betrapt voelde. Over het plastiekje in zijn handen zou ik een geweldig spannend verhaal kunnen vertellen, maar helaas, geen idee wat dat precies was.”

Hugo Claus in Watou, 1997

Ik hou wel van de blik van Claus op deze foto, alsof hij zegt: ‘Ben je daar nu wéér?

Herman Selleslags

“Claus is allicht de auteur die ik het vaakst gefotografeerd heb. Het klikte wel tussen ons, we waren – wat je noemt – ‘goede bekenden’. Op dit moment ging hij een voordracht geven in Watou. Ik stond in de tent en wachtte hem op. Claus met een glas champagne aan de ene kant, een plassende man aan de andere, en centraal een hond die in de lens kijkt. Als lucky shot kan dit tellen. Ik hou wel van Claus’ blik op deze foto, alsof hij zegt: ‘Ben je daar nu wéér?’”

Jef Geeraerts als bruidegom, 1978

Huwelijksfoto’s heb ik altijd graag gemaakt, omdat je als fotograaf probleemloos kan verdwijnen in de menigte.

Herman Selleslags

“Ik kende Jef redelijk goed. Hij had me gevraagd om zijn huwelijksfoto’s te maken, toen hij Nora huwde. Deze foto is honderd procent geposeerd. Ik had ze daar gezet, net toen die twee dames rechts van de trap kwamen gestapt en een perfect tegengewicht boden voor de gestileerde pose van Jef en zijn eega. De foto is gemaakt in een feestzaal, tegenover het justitiepaleis in Gent. Huwelijksfoto’s heb ik altijd graag gemaakt, omdat je dan als fotograaf het privilege hebt om in de menigte te verdwijnen.”

Harry Mulisch, 1973

Mulisch op de zetel bij hem thuis, met zijn dochter op schoot: het is een erg uitzonderlijke foto van de schrijver.

Herman Selleslags

“Ik was met Geeraerts in Amsterdam, toen die er Harry Mulisch en Hugo Claus ging interviewen. Mulisch op de zetel bij hem thuis, met zijn dochter op schoot: het is een erg uitzonderlijke foto van de schrijver. Temeer omdat hij zich van alles en iedereen afsloot. Maar het feit dat Geeraerts en Mulisch elkaar kenden, heeft ervoor gezorgd dat het ijs snel brak en ik deze toch wat atypische foto van Mulisch kon maken. Als fotograaf heb ik altijd geprobeerd om iets verrassends te maken, en dat is bij deze toch gelukt.”

Jean-Paul Sartre, 1962

Dat hij een lui oog had, wist ik helemaal niet. Tot dit moment.

Herman Selleslags

“1962, Sartre kwam naar Brussel om zich uit te spreken tegen het kolonialisme, ten tijde van de onafhankelijkheidsoorlog in Algerije. Deze foto is genomen in de voormalige Martini-club, waar destijds het Noordstation gevestigd was. Ik was een overtuigde lezer van Sartre, maar had alleen maar foto’s van hem gezien waarop hij niet loensde. Dat hij een lui oog had, wist ik helemaal niet. Zo misleidend kan fotografie dus zijn.”

Georges Simenon, 1972

Simenons strik maakte deel uit van zijn vaste garderobe. Een geweldig hartelijke gastheer was hij ook.

Herman Selleslags

“Dit is bij Simenon thuis, nabij Genève in Zwitserland. Ik werkte toen niet voor Humo, maar voor Moustique. We zijn daar toen geweldig hartelijk ontvangen, herinner ik me nog. Die strik maakte deel uit van zijn vaste garderobe. Simenon heeft redelijk depressieve romans geschreven en als je hem dan goedlachs kunt portretteren, bereik je toch een mooie balans.”

Arnon Grunberg, 1995

We waren in een hotel in Amsterdam, waar ik geen inspiratie vond. Dan maar de keuken in, dacht ik.

Herman Selleslags

“Deze foto is in een Amsterdams hotel gemaakt aan het begin van Grunbergs carrière. Ik vond geen inspiratie en heb hem toen maar naar de keuken meegenomen. Het feit dat hij er zo relaxed bijstaat, is iets wat ik altijd nastreef wanneer ik een foto maak: een zo soepel mogelijk kader scheppen. Koffie drinken, beetje praten, foto maken en klaar. Meer zoek ik niet.”

Gaat dat zien!

Op 8 april gaat in Antwerpen het eerste Letterenhuisfestival door met tal van activiteiten in het Letterenhuis en zestien andere locaties in de stad. In het kader van dit festival start in de antiekzaak van Paul Verbeeck (Wolstraat 37, Antwerpen) een expo over de schrijversportretten van Herman Selleslags. Meer Selleslags zien? Tot en met 22 juni kan je in het FOMU naar de tentoonstelling Selleslags pakt uit.

VRTNU VRTNU VRTNU