Spring naar inhoud
tot 25 september op vrt nu

Cinema through the eyes of Magnum

Bekijk Cinema through the eyes of Magnum op

Foto's van Magnum vertellen het verhaal van cinema

In deze Franse documentaire, Le cinéma dans l'oeil de Magnum, vertelt Sophie Bassaler het verhaal van de ontmoeting tussen de fotojournalisten van het agentschap Magnum en de wereld van de cinema. Twee werelden die compleet het tegenovergestelde zijn van elkaar - de wereld van de realiteit en die van de fictie.

Sinds het ontstaan van het beroemde foto-agentschap, zo'n 70 jaar geleden, kruisen hun wegen - een familie van grootse fotografen en een familie van acteurs en filmmakers die geschiedenis hebben geschreven in filmwereld. Van John Huston tot Alfred Hitchcock, van Ingrid Bergman tot Marilyn Monroe en Kate Winslet , van Orson Welles, tot Sean Penn.

Magnum

Het agentschap werd opgericht in 1947 door vier fotografen: Robert Capa, Henri Cartier-Bresson, George Rodger en David "Chim" Seymour. Elk droegen ze de gevolgen van de Tweede Wereldoorlog. Capa was zelfs oorlogscorrespondent. Zijn filmische foto's van de landing op Omaha Beach op D-Day inspireerden Steven Spielberg voor de openingsscènes van Saving Private Ryan.

I am a war photographer who dreams of being unemployed.
Robert Capa

Voor Capa was cinema een glamoureus antigif tegen de oorlogsgruwelen. Door zijn vriendschap met Ernest Hemingway raakte hij in contact met verschillende Hollywood-regisseurs. Hierdoor - en door het enorme talent van de fotografen - kreeg Magnum de kans om foto's te maken achter de schermen op filmsets voor verschillende magazines.

1955. James Dean op Times Square, New York City.
Het verhaal achter enkele iconische foto's

Fotograaf Dennis Stock werd in 1954 door regisseur Nicholas Ray geïntroduceerd aan een verlegen James Dean. Stock was erg onder de indruk van Dean, hij zag in hem dezelfde kwaliteiten als bij Marlon Brando en Paul Newman.

Stock maakte een unieke fotoreportage van Dean die terugging naar zijn geboorteplaats. Dean mocht niet poseren, de foto's moesten zijn karakter tonen. De fotograaf en acteur zouden twee maanden samen spenderen.

Ze gingen van start in New York. Later trokken ze naar Indiana, daar fotografeerde Stock de boerderij waar Dean opgroeide en begraafplaats van zijn moeder en grootouders. Enkele maanden later zou James Dean hier zelf begraven worden.

Marilyn Monroe oefent haar tekst op de set van 'The Misfits' (1960)

Het fotograferen van The Misfits, een film van John Hutson, was een belangrijk moment in de relatie van Magnum met cinema. Negen verschillende fotografen zouden drie maanden lang afwisselen om de totale chaos van de uiteindelijk laatste film van Marilyn Monroe te vatten.

Eve Arnold, het eerste vrouwelijke lid van Magnum, had een vertrouwelijke relatie met Monroe. Ze spendeerde twee maanden op de set. Ook fotograaf Bruce Davidson was aanwezig. Hevig drank- en druggebruik waren schering en inslag op de set. Davidson verklaart dat de foto's 'een desintegratie van het systeem' in beeld brengen.

Acteur Clark Gable kreeg een hartaanval de dag na de laatste opnames en stierf een paar dagen later. De foto's op set werden iconisch.

Enkele Magnum-fotografen die je wel eens op een filmset tegenkwam zijn: Robert Capa, Henri Cartier-Bresson, George Rodger, David Seymour, Eve Arnold, Marc Riboud, Eugène Smith, Ernst Haas, Werner Bischof, Dennis Stock, Gilles Peress, Josef Koudelka, Raymond Depardon, Elliott Erwitt, Bruce Davidson, Bruno Barbey, René Burri, Guy Le Querrec, Abbas, Inge Morath, ...

VRTNU VRTNU VRTNU