Spring naar inhoud

Nieuwe look en logo

geschreven op 24 augustus 2015

Canvas vernieuwt en daar horen ook een nieuwe look en logo bij. Een team binnen de VRT onder leiding van Ludovic Beun ging opnieuw aan de slag samen met Andy Altmann van het Londense designbureau Why Not Associates dat ook in het verleden al met Canvas samen werkte.

Waarom moest het Canvaslogo eigenlijk veranderen?

Ludovic Beun (art director VRT): Het oude vierkante logo was erg gesloten, hermetisch en werd vooral geassocieerd met een ouder, mannelijk publiek.

Andy Altmann (medeoprichter Why Not Associates): Het oude logo choqueerde een beetje: een simpel wit vierkant gebruiken als logo. Ik hou daar wel van. Maar zo een onwrikbare, sterke vorm bleek erg moeilijk om mee te werken voor grafiek op televisie en het internet. Hoe creatief we er ook mee probeerden om te springen, het bleef een massief "blok aan ons been".

Wat moest het dan wel worden?

LB: Directeur media & productie Peter Claes en netmanager Paul Peyskens vroegen een lichter logo, minder afgesloten, minder oud en mannelijk maar vooral eentje dat goed werkte voor web en televisie. De primaire vraag was dus functioneel eerder dan esthetisch. Ze vroegen herkenbaarheid zonder de inhoud ooit in de weg te staan.

Hoe zijn jullie te werk gegaan?

LB: We hebben hier een sterk team samengesteld binnen de VRT: Ine Vanden Eede, Rebecca Van de Voorde, Katrien Vanderlinden en Sam 'Espe' Riekaert. Daarnaast hebben we opnieuw het Londense grafische designbureau Why Not Associates in de arm genomen.

We werken graag in België. Jullie zijn erg ruimdenkend en hebben een surrealistisch gevoel voor humor dat wij erg kunnen appreciëren. Onze ontwerpen voor België mogen een beetje ‘daft’ zijn zoals we in Engeland zeggen.
Andy Altmann - Why Not Associates
Het team van Why Not Associates (Andy Altmann zit centraal bovenaan)

AA: We vertrokken deze keer van de functionaliteit. We wilden vasthouden aan de brutaal simpele look van Canvas en hadden al snel gekozen voor kleurbalken als grafische elementen voor video en web.

LB: Die balken werken als vorm veel beter op televisie of web dan het vierkant. Kijk maar eens rond op het internet en je ziet dat (horizontale) balken sowieso op veel plaatsen gebruikt worden omdat het functioneel is zonder onesthetisch te worden. Wij maken nu van die functionaliteit ons merk zelf. En door er creatief mee om te springen helpt het logo zelfs om minder mooi beeldmateriaal meer maturiteit mee te geven.

Experimenteren met kleurbalken

AA: We werkten dus min of meer omgekeerd. Eerst hadden we de grafische elementen en daarvan vertrekkend zijn we organisch over het logo beginnen na te denken.

LB: Al vrij snel werd duidelijk dat naam Canvas ín het logo/vierkant binnengebracht moest worden, maar hoe? In een internationaal pingpongspel tussen Londen, Brussel en Madeira (waar ik op een terras zat) verscheen uiteindelijk op een papieren placemat de basis voor huidige logo.

Het bleek niet voldoende te zijn voor Canvas om te tonen dat er een hoek af mocht zijn, uiteindelijk moest het vierkant letterlijk uit zijn muren breken

LB: De vorm in z’n geheel blijft verwijzen naar het oude Canvasvierkant wat de herkenbaarheid ten goede komt. Maar we hebben het vierkant opengetrokken tot er nog twee balkjes overbleven. Het is niet langer een blok maar een doorgang; een open en functioneel logo.

Voor welk lettertype hebben jullie gekozen?

AA: De letter moest niet enkel mooi zijn maar vooral leesbaar, ook op televisie en web. Na veel zoeken, kwam ik toch telkens toch terug uit op de oude Canvasletter als beste optie: Gotham van de Amerikaanse designer Tobias Frere-Jones. Dat blijft voldoen aan al onze eisen. Geloof me, ooit zal men vaststellen dat het Gotham-lettertype één van de designklassiekers van de eenentwintigste eeuw is.

Gotham van Tobias Frere-Jones

LB: We hebben dus een ietwat vreemde maar moedige beslissing genomen in een vernieuwingsproces om iets bewust niet te veranderen

AA: Maar vernieuwen om te vernieuwen mag uiteraard nooit het doel zijn. De letter vormt nu een band met het oude Canvas. We kiezen voor evolutie eerder dan revolutie.

De kleine letters van Gotham bold zijn trouwens strak maar toch vriendelijk. We hebben wel geluk dat Canvas een merknaam is zonder ‘g’ of ‘h’ of een andere letter die in de hoogte afwijkt. Anders hadden we toch hoofdletters moeten gebruiken.

Het logo is op het eerste gezicht doodsimpel, maar in wezen een wonderlijk mechaniekje dat in allerlei toepassingen de identiteit van Canvas speels onderstreept. Let op mijn woorden; straks zal je zien hoe het "leeft"!
Paul Peyskens - netmanager Canvas
Gotham bold, kleine letter en twee lijntjes

Logo’s roepen dikwijls onbedoelde beelden op. Hebben jullie al bijnamen gehoord?

LB: Hier en daar duiken er uiteraard al wat bijnamen op voor het logo. Mensen zeggen inderdaad dat Canvas nu een hamburger is geworden, anderen zien er een isgelijkteken in. Voor ons is dat allemaal goed.

AA: Een bijnaam betekent dat ze het logo minstens hebben opgemerkt. Dat kan niet slecht zijn.

LB: Alles mag, zolang het logo bij de mensen maar herkenbaarheid creëert voor het merk en de inhoud niet in de weg staat. Met een bloemetje als logo zou dat niet kunnen, met een vol vierkant ook niet. Met de naam in Gotham en twee eenvoudige streepjes moet je al erg veel moeite doen om met de inhoud te botsen.

AA: Want daar draait het uiteindelijk toch om: de inhoud, niet de look. "Content is king."

jazzdrummer Jens Bouttery in de opnamestudio
Iets maken dat heel wat jaren overeind blijft. Een echte oorwurm. Gewoon een goede tune. Dát was onze droom.
Jeroen 'Papillon' De Pessemier van The Subs
VRTNU VRTNU VRTNU