Spring naar inhoud
vanaf donderdag 11 januari om 23u15

American Epic

Bekijk American Epic op

Driedelige historische muziekdocumentaire van Allison McGourty, Duke Erikson en Bernard MacMahon over de vroegste elektrische opnames van Amerikaanse rootsmuziek tijdens de 'Roaring Twenties' van de vorige eeuw. Van de Delta Blues uit de Mississippi tot de Hillbilly-muziek uit de Appalachen, van Louisiana Cajun tot de muziek van de Hopi - hier hoor je de roots van de rock-'n-roll.

If you are any kind of music fan this is not to be missed.
BFI London Film Festival Review

Zo’n drie minuten duurden ze, de songs waarin Amerika zichzelf zou herkennen. Langer kon de wassen schijf waarin ze gegroefd werden niet aan. Maar de muziek die de mensen hierop hoorden sloeg in als de bliksem. Die duizenden uren materiaal, in de jaren 20 en 30 van de vorige eeuw opgenomen, vormde een bron, en die bron een rivier waaraan talrijke muzikanten zich vandaag nog komen laven. Denk maar aan Bonnie ‘Prince’ Billy, Howe Gelb, Nick Cave, Bob Dylan en aan alle musici die aan de American Epic-sessies deelnamen, van de rapper Nas tot country-icoon Willie Nelson.

Het Amerikaanse PBS en BBC 4 Arena, gesteund door een paar toppers uit de film- en muziekwereld (Jack White, T Bone Burnett en Robert Redford) sloegen de handen in elkaar. Tien jaar werkten ze aan deze serie, een ultieme reddingspoging om de roots van de rock- ’n-roll van de ondergang te behoeden. Een reis naar de ‘big bang’ van de moderne populaire muziek.

Daarvoor moeten we even terug naar 1925. Een nieuwe revolutionaire technologie verovert de Amerikaanse markt en doet de platenindustrie, die dan toch al een kleine 30 jaar bestaat, kreunen. De radio keldert de grammofoonverkoop. De rijkere middenklasse in de steden van het geïndustrialiseerde Noord-Amerika schaft zich massaal zo’n radiotoestel aan. Waarom nog platen kopen als de muziek gratis in je woonkamer komt? De platenfirma’s zoeken een oplossing. Ze trekken het land in om nieuwe muziekstijlen te ontdekken en nieuwe markten voor hun ‘zwart goud’ aan te boren. Zuidwaarts dus. Naar armere en landelijker oorden, zonder elektriciteit – en dus ook zonder radio, waar de platendraaiers nog met de hand worden aangezwengeld.

Een grammofoonplaat maken vonden ze bijna even knap als president van de VS worden.

Talentenjagers reisden met het nieuwste opnamemateriaal, in niets te vergelijken met de handige digitale multitrack-opnametoestellen waar wij vandaag over beschikken, maar trucks vol zware toestellen, naar afgelegen plekken. Publiciteitscampagnes en beloftes lokten onbekende musici, die soms honderden kilometers reisden om zo’n opnamesessie bij te kunnen wonen.

De Bristol-sessies, door Ralph Peer in juli en augustus 1927 in Bristol, Tennessee georganiseerd, staan met gouden letters in het boek van de populaire muziekgeschiedenis gedrukt. 'Blue Yodeler' Jimmie Rodgers waagde hier zijn kans en ook hier werden de hemelse stemmen van The Carter Family voor de allereerste keer vastgelegd – de wortels van een stamboom die ons tot bij Johnny Cash en Bob Dylan brengt.

In de bergen, in de prairie, in kleine landelijke dorpen en in stedelijke getto’s ontdekten de scouts van de platenfirma’s als Victor en Okeh Records nieuw talent en dat talent bracht geld op. ‘Catching lightning in a bottle’ noemden de technici het.

Countryzangers in de Appalachen, bluesgitaristen in de Mississippi Delta, gospel-preachers in het diepe zuiden, Cajun-fiddlers in Louisiana, Tejano-groepen aan de grens tussen Texas en Mexico, Native American drummers in Arizona en Hawaïaanse musici kwamen voor de microfoon. Voor de eerste keer hoorden een katoenplukkende vrouw in Mississippi, een mijnwerker in Virginia en een tabakskweker in Tennessee hun gedachten en gevoelens vertolkt. De gewone man kreeg een stem en Amerika hoorde zichzelf. Liedjes over liefde, hoop en het beloofde land gingen over de toonbank. Maar ook over haat, slavernij en een eenzame dood. De muziek was fascinerend, mysterieus, gevaarlijk. Zoals het land zelf.

Klik hieronder voor info over de afleveringen.

VRTNU VRTNU VRTNU