Spring naar inhoud
tot 29 september op vrt nu

20 jaar S.M.A.K.

Bekijk 20 jaar S.M.A.K. op

De reservebank

Het S.M.A.K. wordt twintig. En dat viert het Gentse museum op de best mogelijke manier: met een indrukwekkende tentoonstelling van kunstwerken uit de eigen verzameling in alle zalen van het museum.

Maar, zo lazen we afgelopen week in de kranten, het S.M.A.K. is ook te klein. Van de meer dan 3000 werken in de collectie kunnen er maar 200 worden getoond. Dat moet artistiek directeur Philippe Van Cauteren en zijn team behoorlijk wat hartzeer én keuzestress hebben bezorgd. Wij waren benieuwd naar de ultieme afvallers en vroegen aan Philippe welke drie topwerken de selectie voor De Collectie (1) Highlights for a Future nét niet hebben gehaald…

1. Richard Jackson, Painting with two balls, 1997

"Dit is een hommage aan het werk van Jasper Johns. Richard Jackson maakt een 'painting machine' waar de handeling van het schilderen speels gemechaniseerd wordt, ... en de kunstgeschiedenis deskundig uit elkaar gehaald."

"Het heilige huisje ‘auto’ wordt plots de aandrijving van een vorm van action painting 2.0. Jacksons tentoonstelling in S.M.A.K. in 2014 inspireerde theatergroep SKAGEN om Richard uit te nodigen voor het maken van de setting van hun voorstelling Till it's Over. Die voorstelling is deze maand nog te zien in Antwerpen én in de Gentse Floraliënhal, vlak naast het S.M.A.K."

2. Jimmie Durham, Malinche en Cortez, 1988-1992

Jimmie Durham, Cortes en Malinche, 1988-92

"Malinche was een Indiaanse vrouw en geliefde van de Spaanse veroveraar Hernan Cortés. Met deze beide sculpturen geeft de Amerikaanse kunstenaar Jimmy Durham een gezicht aan de veroveraar en een verraadster."

"Deze beide beelden brengen ons op een leesbare manier in het hart van de kolonisatie en de ermee gepaard gaande plunderingen en misbruik. De beelden zijn niet uit één stuk gemaakt, maar zijn geassembleerde lichamen, een man van 'staal' en een kwetsbare 'marionet'. Meer dan ooit zijn deze sculpturen actueel in een wereld vol onvermogen en verandering."

3. Richard Long, Driftwood Line, 1977

Richard Long, Driftwood Line, 1977

"Dit werk is een icoon uit de land art, een beweging waar kunstenaars de natuur en het landschap introkken om hun werk te realiseren. Driftwood Line kan makkelijk een sleutelwerk genoemd worden. De kunstenaar verzamelt verweerd zwerfhout en organiseert dit zo dat het een perfecte rechthoek vormt. De onvoorspelbare vormen van de door de natuur en weersomstandigheden verworden stukken hout ingekapseld in een door ons beredeneerde en bedachte vorm."

Hieronder zie je een fragment met Jan Hoet over het werk van Richard Long.

'Is dit kunst?' Terloops-journalist Wilfried Bertels probeert in 1982 de museumconservator uit zijn tent te lokken door hem De Vraag Der Vragen te stellen. Daarna doet Bertels er nog een schepje bovenop door een blad uit zijn notitieboekje te scheuren en papiersnippers te verspreiden op de stukken drijfhout van Richard Long.

Luister hier naar de muziek van de uitzending

Bekijk hier de documentaire op VRT NU

VRTNU VRTNU VRTNU