Reyers laat

Maandag tot donderdag rond 22:30

Laatavondtalkshow waarin Lieven Van Gils of Kathleen Cools met drie of vier gasten de balans van de dag opmaakt.

De gasten van vanavond

Aflevering 44

Vandaag werden meer details bekendgemaakt over de crash van vlucht 9525 in Frankrijk. De copiloot zou het toestel bewust hebben laten crashen nadat hij de piloot uit de cockpit gesloten had. Hoe uitzonderlijk zou het zijn dat iemand zoveel andere mensen bewust mee de dood inneemt? Psychiater Rudy Verelst probeert in het hoofd te kijken van de Duitse copiloot die het vliegtuig zou hebben laten crashen. Piloot Filip Van Rossem leidt piloten op om met een Airbus te vliegen en weet hoe piloten gescreend worden.

En op een dag valt er een uitnodiging in de bus om te gaan zetelen in een assisenjury, en dan doe je je burgerplicht. Maar als je zelf gerechtsjournaliste voor de radio bent dan beleef je zo’n proces net op een andere manier. Liesbeth Indeherberge is gerechtsjournaliste voor de radio én zetelde onlangs in een assisenjury. Hoe beleefde zij het proces vanop de jurybank?

De opnames voor de film ‘Wat mannen willen’ zijn volop aan de gang. Filip Peeters, acteur in hart en nieren, staat dezer dagen áchter de camera als regisseur. Hoe ervaart hij zijn carrièreswitch en hoe reageren zijn collega-acteurs op hem nu hij hen moet regisseren.

Duur : 40 minuten
Op tv
  • Donderdag 26 maart om 22:30
  • Vrijdag 27 maart om 01:12
  • Vrijdag 27 maart om 09:42

Publiek

Kathleen Cools en Lieven Van GilsZin om zelf een opname van Reyers laat bij te wonen? Dat kan! Schrijf je snel in via het formulier hieronder.

De opnames vinden plaats op maandag, dinsdag, woensdag en donderdag en starten om 20:00 op de VRT. Voor groepen vanaf 15 personen zijn er rondleidingen mogelijk.

Reeks 2015

Reyers laat

Laatavondtalkshow waarin Lieven Van Gils of Kathleen Cools de balans opmaakt van de dag, samen met drie of vier gasten die op een of andere manier mee de dag hebben gekleurd.

49 afleveringen

Jouw Mening

Reacties

Kan/mag een 'dringend plasje' tot een vliegramp leiden?

Hoe erg ook, maar men kan hier moeilijk anders zeggen dan dat een (co)piloot zijn eigen vliegtuig, mét passagiers, heeft gekaapt om het in volle vlucht te vernietigen. Het heeft geen zin om zich de vraag te stellen waarom een mens zo iets doet. Het besef dat de mens en dus ook een piloot en zelfs de Paus van nature potentieel in staat is om - met of zonder motief - onmenselijke daden te stellen, volstaat. Instructeur Van Rossem heeft gelijk waar hij stelt dat een piloot nooit de mogelijkheid zou mogen hebben om zijn mede-piloot eigenmachtig 'buiten te sluiten'. Daarom hoeft echter de 'veiligheidsdeur' (tegen externe kaping) niet te verdwijnen. Het volstaat ervoor te zorgen dat een piloot nooit de stuurcabine (via de 'veiligheidsdeur') hoeft te verlaten, ook niet voor een natuurlijke behoefte, bv. door het voorzien van een klein 'privaatje' IN de stuurcabine, mét camera zicht op de stuurcabine en op wat daar gebeurt. Deze ramp had in elk geval zo kunnen vermeden/verhinderd worden.

Crash vliegtuig

Vol verwondering luisterde ik vandaag naar de piste, die nu mogelijk de oorzaak is van de crash. Waarom ? Ik kan me inleven in het brein van copiloot, omdat ik zelf iets dergelijks heb meegemaakt. Ik kende een tegenslag, die normaal elke persoon wel overwint. Maar heel onbewust bleef dit heel sterk aan me knagen - tot ik op een dat opstond met een zelfmoorddrang. Vraag me niet hoe ik dit overleefd heb, ik kan er geen antwoord op geven. Een tijd later schreef ik er een tekstje over, of die zwarte dag -(hier een stukje uit de tekst : "Tot zo plots, zo opeens alles werd uitgeschakeld, alle componenten enkel nog brokstukken werden. Alleen 't streven naar "de dood" werd nog geactiveerd, een etmaal lang - dat de drang me overwoekerde, één puntje op de muur, 't enige dat nog restte; waarop voor mij geschreven stond ik wil dood, ik wil nog enkel dood". Mijn brein regeerde toen over mijn leven, wars van alles en iedereen om je heen. Als dit de juiste piste is, telde de passagiers niet meer.

Crash German Wings vliegtuig

Na 9/11 werd overwogen om vliegtuigen te voorzien van een soort afstandsbediening waarbij men vanop de grond, op een veilige manier, de besturing van een vliegtuig zou kunnen overnemen. Dat zou vrij eenvoudig moeten kunnen door het FMS (Flight Management System) op afstand in te stellen en te blokkeren. Natuurlijk moet dat zodanig veilig zijn dat dit niet opnieuw een veiligheidsrisico creëert waardoor hackers dit zouden kunnen doen. Moderne passagiersvliegtuigen kunnen volledig automatisch landen, en doen dat ook regelmatig als oefening voor de piloten.